XVI.
Don
José, lo mossen, que ere un gran san, fée aná, desde lo púlpito,
tot género de recursos persuassius: apretabe los puñs, bramabe,
reconveníe, suábe per lo fron y lo clatell, se mesabe los escassos
pels blangs, recorríe los bangs en lo seu índice acussadó y inclús
un matí se va esgarrá la sotana de dal a baix a un dels párrafos
mes patétics y violéns que recordaríe sempre la historia de la
vall. Encara aixina, la gen, particularmen los homens, no li féen
massa cas. La missa los pareixíe be, pero al sermó li ficaben mala
cara y arrugaben lo fron. La Ley de Deu no manabe escoltá cap sermó
sansé tots los domenges y festes de guardá. Per tan, don José, lo
mossen, se sobrepassabe en lo cumplimén de la Ley Divina. Díen dell
que preteníe sé mes papista quel Papa y que assó no estabe be y
menos en un mossen; y encara menos en un retó com don José, tan
piadós y comprensiu, de ordinari, pera les flaqueses dels homens.
Eren una mica aspres y desagraíts los homens de la vall. No obstán,
un franco espíritu deportiu los infundíe un notori aliento humano.
Los detractós de don José, lo mossen, com a oradó, díen que no se
podíe di que parlare be un home que cada dos per tres díe "en
realidat". Aixó ere sert. Claro que pot parlás be dién "en realidat" a cada dos per tres. Les dos coses, a juissi de
Daniel, lo Mussol, resultaben perfectamen compatibles. Pero algúns
no u enteníen aixina y si assistíen a un sermó sansé de don José
ere pera jugás los dinés a pares o nones, sobre les vegades que lo
mossen díe, desde lo púlpito, "en realidat". La Pesteta
gran assegurabe que don José díe "en realidat" aposta y
que ya sabíe que los homens teníen per costum jugás los dinés
durán los sermóns a pares o nones, pero que u preferíe aixina, pos
al menos de esta manera lo escoltaben y entre "en realidat"
y "en realidat" algo de solamén los quedaríe. De un atra
forma se exposabe a que los homens pensaren en la herba, lo ploure,
lo panís o les vaques, mentres ell parlabe, y aixó ya siríe un mal
irremediable o sense remey. La gen de la vall ere obstinadamen
individualista. Don Ramón, lo alcalde, no mentíe cuan afirmabe que
cada individuo del poble preferiríe morís abáns de moure un dit en
benefissi dels demés. La gen vivíe aislada y sol se preocupaben
dells mateixos. Y en verdat, lo individualisme ferós de la vall sol
se trencabe les tardes dels domenges, al caure lo sol. Entonses los
jovens se emparellaben y se escapaben als prats o als bosquets y los
agüelos se embutíen a les tasques a fumá y a beure. Aixó ere lo
roín. Que la gen sol perguere lo seu individualisme pera satisfé
los seus instíns mes baixos. Don José, lo mossen, que ere un gran
san, va empendre un matí a les parelles que sen anaben als prats o
als bosques los domenges, al fes de nit; contra los que se apretaben
al ball tancat; contra los que se emborrachaben y se jugaben hasta
los pels a la taberna del Chano y, en fin, contra los que durán los
díes de festa segaben lo fenás o entrecavaben les pataqueres o
repassaben los panissals. Va sé aquell día cuan don José, lo
mossen, en un arrebato, se va esgarrá la sotana de dal a baix. En
definitiva, lo mossen no va dixá títere en cap, ya que a la vall
podíen contás en los dits de la ma los que dixaben passá una festa
sense escapás als prats o als bosques, refregás al ball tancat,
engatinás y jugá a la tasca del Chano o segá lo fenás, repassá
los panissals o entrecavá les pataqueres. Lo siñó retó va afirmá
que, "en realidat, lo día del juissi Final ñauríe mol poca
gen del poble a la dreta de nostre siñó, si les actuals costums no
se enmendaben radicalmen".
Una
comissió, pressidida per la Pesteta gran, va visitá al retó a la
sacristía al acabás la missa.
-
Siñó retó, ¿está a les nostres mans cambiá estes costums tan
corrompudes? - va di la Pesteta.
Lo
agüelet mossen va carraspejá, sorprés. No se esperabe una reacsió
tan rápida. Va escrutá, una detrás del atra, aquelles cares
predilectes del siñó y va torná a aclarís la gola. Guañabe tems.
-
Filles meues - va di, al remat -, está a les vostres mans, si estéu
ben disposades.
Al
atrio, Antonio, lo Buche, li abonabe dos pessetes a Andrés, lo
sabaté, perque don José habíe dit "en realidat" coranta
dos vegades y ell habíe jugat a nones.
A la sacristía, don
José, lo mossen, va afegí:
-
Podem organisá un sentro aon la juventut se distrague sense ofendre
al siñó. En bona voluntat
assó no siríe difíssil. Un gran salón en tota classe de
entreteniméns. A les sis podríem fé sine los domenges y díes de
festa. Claro que proyectán sol películes morals, católiques a machacamartell.
La
Pesteta gran va fé palmetes.
-
Lo local podríe sé lo corral de Pancho. No té bestiá ya y vol
véndrel. Podríem arrendál, don José - va di en entussiasmo.
Catalina,
la Llebre, va intervindre:
-
Lo Sensedéu no sedirá lo corral, siñó retó. Es un tunante sense
fe. Antes se morirá que dixámos lo corral pera un fin tan san.
Daniel, lo Mussol, que habíe fet de escolanet a missa, escoltabe
en la boca uberta la conversassió de don José en les beates. Va
pensá anássen, pero la idea de que al poble se podíe montá un
sine lo va aguantá.
Don
José, lo mossen, va apassiguá a Catalina, la Llebre:
-
No faigues juissis temeraris, filla. Pancho, al fondo, no es roín.
La
Pesteta gran va saltá, com si la puncharen:
-
Pare, ¿es que se pot sé bo sense creure en Deu? - va di.
Camila,
l´atra Llebre, va unflá la seua exhuberán pechúa, com les
Alejandre, y va tallá:
-
Pancho per guañá una pesseta siríe capás de vendre l´alma al
dimoni. U sé perque u sé. Va intervindre, tota exitada, Rita, la
Tonta, la dona del sabaté:
-
L´alma la ha regalat ya eixe tunante. Lo dimoni no nessessite donáli
ni dos reals per nella. Assó u sabem tots.
Don
José, lo mossen, va imposá, finalmen, la seua autoridat. Va nombrá
una comissió, pressidida per la Pesteta, que faríe les gestións en
Pancho, lo Sensedéu, y aniríe a la siudat pera comprá un proyectó
sinematográfic. A tots los va pareixe de perles la dessisió. Al
acabá la seua perorata, don José va anunsiá que les próximes
colectes o plegues durán dos mesos tindríen per finalidat comprá
una sotana nova. Tots van elogía la idea y la Pesteta, creénse
obligada, va escomensá la suscripsió en un duro.
Tres
mesos después, lo corral de Pancho, lo Sensedéu, ben blanquejat y
desinfectat, se va inaugurá com a sine a la vall. La primera sessió
va sé un gran éxit. Apenes se va quedá pels montes o als bosques
alguna parella. Pero a les dos semanes va eixí lo problema. No
ñabíen disponibles mes películes "católiques a
machacamartell". Se va obrí un poc la ma y van tindre la
nessessidat de proyectá alguna que atra frivolidat. Don José, lo
mossen, tranquilisabe la seua consiensia, agarránse, com un náufrago
a un tauló, a la teoría del mal mes menut.
-
Sempre estarán milló aplegats aquí que magrejánse als prats -
díe.
Va
passá un atre mes y la frivolidat de les películes que enviaben de
la siudat anabe en aumén. Per un atre costat, les parelles que antes
se amagaben pels bosquets o pels prats al fes de nit aprofitaben la
oscurina de la sala pera arrullás descomedidamen.
Una
tarde se va ensendre la llum en plena proyecsió y Pascualón, lo del
molí, va sé enchampat en la novia assentada als ginolls. La cosa
anabe mal, y a finals de octubre, don José, lo mossen, que ere un
gran san, va convocá a casa seua a la comissió.
-
Ña que pendre medides urgéns. En realidat ni les películes són ya
morals, ni los espectadós guarden a la sala la deguda compostura.
Ham caigut an alló contra lo que luchabem - va di.
-
Fiquem llum a la sala y censurem duramen les películes - va di la
Pesteta gran.
Después
de moltes discussións se va aprobá la sugerensia de la Pesteta. La
comissió de censura se va quedá integrada per don José, lo mossen,
la Pesteta gran y Trino, lo sacristá. Los tres se reuníen los
dissaptes al corral de Pancho y passaben la película que se
proyectaríe al día siguién.
Una
tarde van pará la proba a una escena dudosa.
-
Al meu entendre eixa marrana enseñe massa les cames, don José - va
di la Pesteta.
-
Assó me estabe pareixén a mí - va di don José. Y girán la cara
cap a Trino, lo sacristán,
que
mirabe la imache de la dona sense pestañejá y en la boca uberta, li
va di -:
Trino, o dixes de mirála aixina o te excluíxco de la
comissió de censura.
Trino
ere un pobre home de escás criteri y gens de voluntat. Teníe una
mirada blana y com aigualida y no teníe barbilla. Tot alló li
donabe a la seua cara una torpe y bobalicona expresió. Cuan caminabe
se assentuabe la seua torpesa, com si li costare mol esfors desplassá
a cada pas lo volumen de aire que nessessitabe lo seu cos. Una
completa calamidat. Claro que hasta lo mes simple servix pera algo y
Trino, lo sacristá, ere casi un virtuós tocán lo armonio. Dabán
de la reprimenda del retó, Trino va humillá los ulls y va sonriure
bobamen, contristat. Al mossen li assistíe la raó, pero
¡Votovadéu!, aquella dona de la película teníe unes pantorrilles
y una safraña admirables, com no se veíen assobín per lo món. Don
José, lo mossen, veíe que cada día creixíen les dificultats.
Ressultabe peliagut luchá contra les apetensies instintives de tota
la vall. Trino mateix, a pesá de sé censor y sacristán, pecabe de
dessich y pensamén en aquelles donotes que amostraben en la poca
vergoña mes gran les cames a la pantalla. Ere una faena ímproba y
ell se trobabe ya mol vell y cansat. Lo poble va agarrá en
destemplansa les bombilles distribuides per la sala y enseses durán
la proyecsió. Lo primé día van chulá; lo segón les van chafá a
patades. La comissió se va torná a ajuntá. Les bombilles habíen
de sé roijes pera no perturbá la vissibilidat. Pero entonses la gen
la va agarrá en los talls o intermedios. Va sé Pascualón, lo del
molí, qui va escomensá la queixa.
-
Miro, doña Lola, pera mí si me trauen les cames y los bessuqueos se
ha acabat lo sine
- va di. Atres mossos lo van secundá.
-
O fiquen les películes sanseres o tornem als brosquills.
Un
atra vegada se va reuní la comissió. Don José, lo mossen, estabe
alterat:
-
Se acabará lo sine y se acabará tot. Proposo a la comissió que los
oferixque lo aparato de sine als Ajuntaméns de la comarca.
La
Pesteta va chillá:
-
Vendrem la ocasió del pecat, don José.
Lo
mossen va acachá lo cap, abatut. La Pesteta teníe raó, li sobrabe
raó esta vegada. Vendre la máquina de sine ere comersiá en lo
pecat.
-
La cremarem entonses - va di.
Y
al día siguién se va cremá lo proyectó. A la vora de la sendra,
la Pesteta gran, en plena fiebre inquisidora, va proclamá la seua
fidelidat a la moral y la seua dessisió inquebrantable de no
descansá hasta que esta reinare sobre la vall.
-
Don José - li va di al retó, al despedís -, seguiré luchán
contra la inmoralidat. No u dudo.
Yo
sé lo modo de féu. Y al domenge siguién, al fes de nit, va agarrá
una llinterna y va eixí sola a voltá los prats y los bosquets.
Detrás de les romigueres y bardisses, y als puestets mes amagats y
espessos trobabe alguna parella de tórdoles arrullánse. Proyectabe
cap a les cares confundides la llum de la llanterna.
-
Pascualón, Elena, estéu en pecat mortal - sol díe. Y sen anabe.
Aixina
va recorre los voltáns sense fatigás, repetín incansablemen la
seua terrible admonissió:
-
Fulano, Fulana, estéu en pecat mortal.
"Ya
que los mossos y mosses del poble tenen la consiensia tapada en suro,
yo sustituiré a la veu de la seua consiensia", se díe. Ere una
faena ardua la que se tirabe a la esquena, pero al mateix tems no
estabe exenta de atractius.
Los
mossos del poble van soportá lo entrometimén de la Pesteta en los
seus devaneos durán tres domenges consecutius. Pero al cuart va
arribá la insurrecsió. Entre tots la van voltá a un prat. Uns
volíen fótreli una palissa, uns atres despullála y dixála a la
serena, lligada a un abre, tota la nit. Al final se va imposá un
tersé grupet, que va sugerí aviála de cap al Chorro. La Pesteta,
abatuda, va dixá caure la llinterna an terra y se va disposá a
entrá a les llargues llistes del martirologio cristiano; encara que,
alguna vegada, ploriquejabe, y demanabe, entre singlot y sanglot, una
miqueta de clemensia.
Proferín
crits y insults, la van portá hastal pon. La corrén del Chorro
vertíe l´aigua
en
violensia a la Badina del Inglés. Flotabe, a la nit de la vall, un
ambién tétric y sinistre. La multitut pareixíe alocada. Tot estabe
disposat pera lo seu final y la Pesteta, mentalmen, va resá un acte
de contricsió. Y, al final de cuentes, si la Pesteta no va pará
aquella nit al riu, a Quino, lo Manco, lay habíe de agraí, encara
que ell y la difunta Mariuca se hagueren minjat, segóns ella, lo
cocido antes de les dotse. Pero, per lo vist, lo Manco encara
conservabe al seu pit un assomo de dignidat, un caliu de noblesa. Se
va interposá en valentía entre la Pesteta y los mossos y la va
defendre com un home. Hasta se va enfadá y va moure lo muñó al
aire com si fore lo mástil de una bandera arriada. Los mossos, als
que los mals fums sels habíen dissipat al trayecte, van considerá
que en aquell susto ne ñabíe prou y se van retirá. La Pesteta se
va quedá sola, frente al Manco. No sabíe qué fé. La situassió
ressultabe pera nella una mica embarassosa. Va soltá una risseta de
compromís y después se va ficá a mirás les puntes dels peus. Va
torná a riure y va di "bueno", y, al final, sense donássen
cuenta de lo que fée, se va incliná y va besá en forsa lo muñó
de Quino. Inmediatamen va apretá a corre, assustada, carretera abán,
com una loca. Al día siguién, antes de la missa, la Pesteta gran se
va arrimá al confessonari de don José.
-
Ave María Puríssima, pare - va di.
-
Sense pecat consebuda, filla.
-
Pare, me acuso... me acuso de habé besat a un home a la oscurina de
la nit - va di la
Pesteta.
Don José, lo mossen, se va santiguá y va alsá los ulls al techo
del confessonari, ressignat.
-
Alabat sigue lo siñó – va musitá. Y va sentí una pena inmensa
per aquell poble.
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