dijous, 7 de gener del 2021

Lo Camí, XVI.

XVI.

Don
José, lo mossen, que ere un gran san, fée aná, desde lo púlpito,
tot género de recursos persuassius: apretabe los puñs, bramabe,
reconveníe, suábe per lo fron y lo clatell, se mesabe los escassos
pels blangs, recorríe los bangs en lo seu índice acussadó y inclús
un matí se va esgarrá la sotana de dal a baix a un dels párrafos
mes patétics y violéns que recordaríe sempre la historia de la
vall. Encara aixina, la gen, particularmen los homens, no li féen
massa cas. La missa los pareixíe be, pero al sermó li ficaben mala
cara y arrugaben lo fron. La Ley de Deu no manabe escoltá cap sermó
sansé tots los domenges y festes de guardá. Per tan, don José, lo
mossen, se sobrepassabe en lo cumplimén de la Ley Divina. Díen dell
que preteníe sé mes papista quel Papa y que assó no estabe be y
menos en un mossen; y encara menos en un retó com don José, tan
piadós y comprensiu, de ordinari, pera les flaqueses dels homens.
Eren una mica aspres y desagraíts los homens de la vall. No obstán,
un franco espíritu deportiu los infundíe un notori aliento humano.
Los detractós de don José, lo mossen, com a oradó, díen que no se
podíe di que parlare be un home que cada dos per tres díe "en
realidat". Aixó ere sert. Claro que pot parlás be dién "en realidat" a cada dos per tres. Les dos coses, a juissi de
Daniel, lo Mussol, resultaben perfectamen compatibles. Pero algúns
no u enteníen aixina y si assistíen a un sermó sansé de don José
ere pera jugás los dinés a pares o nones, sobre les vegades que lo
mossen díe, desde lo púlpito, "en realidat". La Pesteta
gran assegurabe que don José díe "en realidat" aposta y
que ya sabíe que los homens teníen per costum jugás los dinés
durán los sermóns a pares o nones, pero que u preferíe aixina, pos
al menos de esta manera lo escoltaben y entre "en realidat"
y "en realidat" algo de solamén los quedaríe. De un atra
forma se exposabe a que los homens pensaren en la herba, lo ploure,
lo panís o les vaques, mentres ell parlabe, y aixó ya siríe un mal
irremediable o sense remey. La gen de la vall ere obstinadamen
individualista. Don Ramón, lo alcalde, no mentíe cuan afirmabe que
cada individuo del poble preferiríe morís abáns de moure un dit en
benefissi dels demés. La gen vivíe aislada y sol se preocupaben
dells mateixos. Y en verdat, lo individualisme ferós de la vall sol
se trencabe les tardes dels domenges, al caure lo sol. Entonses los
jovens se emparellaben y se escapaben als prats o als bosquets y los
agüelos se embutíen a les tasques a fumá y a beure. Aixó ere lo
roín. Que la gen sol perguere lo seu individualisme pera satisfé
los seus instíns mes baixos. Don José, lo mossen, que ere un gran
san, va empendre un matí a les parelles que sen anaben als prats o
als bosques los domenges, al fes de nit; contra los que se apretaben
al ball tancat; contra los que se emborrachaben y se jugaben hasta
los pels a la taberna del Chano y, en fin, contra los que durán los
díes de festa segaben lo fenás o entrecavaben les pataqueres o
repassaben los panissals. Va sé aquell día cuan don José, lo
mossen, en un arrebato, se va esgarrá la sotana de dal a baix. En
definitiva, lo mossen no va dixá títere en cap, ya que a la vall
podíen contás en los dits de la ma los que dixaben passá una festa
sense escapás als prats o als bosques, refregás al ball tancat,
engatinás y jugá a la tasca del Chano o segá lo fenás, repassá
los panissals o entrecavá les pataqueres. Lo siñó retó va afirmá
que, "en realidat, lo día del juissi Final ñauríe mol poca
gen del poble a la dreta de nostre siñó, si les actuals costums no
se enmendaben radicalmen".


Una
comissió, pressidida per la Pesteta gran, va visitá al retó a la
sacristía al acabás la missa.


-
Siñó retó, ¿está a les nostres mans cambiá estes costums tan
corrompudes? - va di la Pesteta.


Lo
agüelet mossen va carraspejá, sorprés. No se esperabe una reacsió
tan rápida. Va escrutá, una detrás del atra, aquelles cares
predilectes del siñó y va torná a aclarís la gola. Guañabe tems.


-
Filles meues - va di, al remat -, está a les vostres mans, si estéu
ben disposades.


Al
atrio, Antonio, lo Buche, li abonabe dos pessetes a Andrés, lo
sabaté, perque don José habíe dit "en realidat" coranta
dos vegades y ell habíe jugat a nones.
A la sacristía, don
José, lo mossen, va afegí:


-
Podem organisá un sentro aon la juventut se distrague sense ofendre
al siñó. En bona 
voluntat
assó no siríe difíssil. Un gran salón en tota classe de
entreteniméns. A les sis podríem
fé sine los domenges y díes de
festa. Claro que proyectán sol películes morals,
católiques a machacamartell.


La
Pesteta gran va fé palmetes.


-
Lo local podríe sé lo corral de Pancho. No té bestiá ya y vol
véndrel. Podríem arrendál, don José - va di en entussiasmo.


Catalina,
la Llebre, va intervindre:


-
Lo Sensedéu no sedirá lo corral, siñó retó. Es un tunante sense
fe. Antes se morirá que dixámos lo corral pera un fin tan san.

Daniel, lo Mussol, que habíe fet de escolanet a missa, escoltabe
en la boca uberta la conversassió de don José en les beates. Va
pensá anássen, pero la idea de que al poble se podíe montá un
sine lo va aguantá.


Don
José, lo mossen, va apassiguá a Catalina, la Llebre:


-
No faigues juissis temeraris, filla. Pancho, al fondo, no es roín.


La
Pesteta gran va saltá, com si la puncharen:


-
Pare, ¿es que se pot sé bo sense creure en Deu? - va di.


Camila,
l´atra Llebre, va unflá la seua exhuberán pechúa, com les
Alejandre, y va tallá:


-
Pancho per guañá una pesseta siríe capás de vendre l´alma al
dimoni. U sé perque u sé. Va intervindre, tota exitada, Rita, la
Tonta, la dona del sabaté:


-
L´alma la ha regalat ya eixe tunante. Lo dimoni no nessessite donáli
ni dos reals per nella. Assó u sabem tots.


Don
José, lo mossen, va imposá, finalmen, la seua autoridat. Va nombrá
una comissió, pressidida per la Pesteta, que faríe les gestións en
Pancho, lo Sensedéu, y aniríe a la siudat pera comprá un proyectó
sinematográfic. A tots los va pareixe de perles la dessisió. Al
acabá la seua perorata, don José va anunsiá que les próximes
colectes o plegues durán dos mesos tindríen per finalidat comprá
una sotana nova. Tots van elogía la idea y la Pesteta, creénse
obligada, va escomensá la suscripsió en un duro.


Tres
mesos después, lo corral de Pancho, lo Sensedéu, ben blanquejat y
desinfectat, se va inaugurá com a sine a la vall. La primera sessió
va sé un gran éxit. Apenes se va quedá pels montes o als bosques
alguna parella. Pero a les dos semanes va eixí lo problema. No
ñabíen disponibles mes películes "católiques a
machacamartell". Se va obrí un poc la ma y van tindre la
nessessidat de proyectá alguna que atra frivolidat. Don José, lo
mossen, tranquilisabe la seua consiensia, agarránse, com un náufrago
a un tauló, a la teoría del mal mes menut.


-
Sempre estarán milló aplegats aquí que magrejánse als prats -
díe.


Va
passá un atre mes y la frivolidat de les películes que enviaben de
la siudat anabe en aumén. Per un atre costat, les parelles que antes
se amagaben pels bosquets o pels prats al fes de nit aprofitaben la
oscurina de la sala pera arrullás descomedidamen.


Una
tarde se va ensendre la llum en plena proyecsió y Pascualón, lo del
molí, va sé enchampat en la novia assentada als ginolls. La cosa
anabe mal, y a finals de octubre, don José, lo mossen, que ere un
gran san, va convocá a casa seua a la comissió.


-
Ña que pendre medides urgéns. En realidat ni les películes són ya
morals, ni los espectadós guarden a la sala la deguda compostura.
Ham caigut an alló contra lo que luchabem - va di.


-
Fiquem llum a la sala y censurem duramen les películes - va di la
Pesteta gran.


Después
de moltes discussións se va aprobá la sugerensia de la Pesteta. La
comissió de censura se va quedá integrada per don José, lo mossen,
la Pesteta gran y Trino, lo sacristá. Los tres se reuníen los
dissaptes al corral de Pancho y passaben la película que se
proyectaríe al día siguién.


Una
tarde van pará la proba a una escena dudosa.


-
Al meu entendre eixa marrana enseñe massa les cames, don José - va
di la Pesteta.


-
Assó me estabe pareixén a mí - va di don José. Y girán la cara
cap a Trino, lo sacristán,


que
mirabe la imache de la dona sense pestañejá y en la boca uberta, li
va di -:
Trino, o dixes de mirála aixina o te excluíxco de la
comissió de censura.


Trino
ere un pobre home de escás criteri y gens de voluntat. Teníe una
mirada blana y com aigualida y no teníe barbilla. Tot alló li
donabe a la seua cara una torpe y bobalicona expresió. Cuan caminabe
se assentuabe la seua torpesa, com si li costare mol esfors desplassá
a cada pas lo volumen de aire que nessessitabe lo seu cos. Una
completa calamidat. Claro que hasta lo mes simple servix pera algo y
Trino, lo sacristá, ere casi un virtuós tocán lo armonio. Dabán
de la reprimenda del retó, Trino va humillá los ulls y va sonriure
bobamen, contristat. Al mossen li assistíe la raó, pero
¡Votovadéu!, aquella dona de la película teníe unes pantorrilles
y una safraña admirables, com no se veíen assobín per lo món. Don
José, lo mossen, veíe que cada día creixíen les dificultats.
Ressultabe peliagut luchá contra les apetensies instintives de tota
la vall. Trino mateix, a pesá de sé censor y sacristán, pecabe de
dessich y pensamén en aquelles donotes que amostraben en la poca
vergoña mes gran les cames a la pantalla. Ere una faena ímproba y
ell se trobabe ya mol vell y cansat. Lo poble va agarrá en
destemplansa les bombilles distribuides per la sala y enseses durán
la proyecsió. Lo primé día van chulá; lo segón les van chafá a
patades. La comissió se va torná a ajuntá. Les bombilles habíen
de sé roijes pera no perturbá la vissibilidat. Pero entonses la gen
la va agarrá en los talls o intermedios. Va sé Pascualón, lo del
molí, qui va escomensá la queixa.


-
Miro, doña Lola, pera mí si me trauen les cames y los bessuqueos se
ha acabat lo sine
- va di. Atres mossos lo van secundá.


-
O fiquen les películes sanseres o tornem als brosquills.


Un
atra vegada se va reuní la comissió. Don José, lo mossen, estabe
alterat:


-
Se acabará lo sine y se acabará tot. Proposo a la comissió que los
oferixque lo aparato de sine als Ajuntaméns de la comarca.


La
Pesteta va chillá:


-
Vendrem la ocasió del pecat, don José.


Lo
mossen va acachá lo cap, abatut. La Pesteta teníe raó, li sobrabe
raó esta vegada. Vendre la máquina de sine ere comersiá en lo
pecat.


-
La cremarem entonses - va di.


Y
al día siguién se va cremá lo proyectó. A la vora de la sendra,
la Pesteta gran, en plena fiebre inquisidora, va proclamá la seua
fidelidat a la moral y la seua dessisió inquebrantable de no
descansá hasta que esta reinare sobre la vall.


-
Don José - li va di al retó, al despedís -, seguiré luchán
contra la inmoralidat. No u dudo.


Yo
sé lo modo de féu. Y al domenge siguién, al fes de nit, va agarrá
una llinterna y va eixí sola a voltá los prats y los bosquets.
Detrás de les romigueres y bardisses, y als puestets mes amagats y
espessos trobabe alguna parella de tórdoles arrullánse. Proyectabe
cap a les cares confundides la llum de la llanterna.


-
Pascualón, Elena, estéu en pecat mortal - sol díe. Y sen anabe.


Aixina
va recorre los voltáns sense fatigás, repetín incansablemen la
seua terrible admonissió:


-
Fulano, Fulana, estéu en pecat mortal.


"Ya
que los mossos y mosses del poble tenen la consiensia tapada en suro,
yo sustituiré a la veu de la seua consiensia", se díe. Ere una
faena ardua la que se tirabe a la esquena, pero al mateix tems no
estabe exenta de atractius.


Los
mossos del poble van soportá lo entrometimén de la Pesteta en los
seus devaneos durán tres domenges consecutius. Pero al cuart va
arribá la insurrecsió. Entre tots la van voltá a un prat. Uns
volíen fótreli una palissa, uns atres despullála y dixála a la
serena, lligada a un abre, tota la nit. Al final se va imposá un
tersé grupet, que va sugerí aviála de cap al Chorro. La Pesteta,
abatuda, va dixá caure la llinterna an terra y se va disposá a
entrá a les llargues llistes del martirologio cristiano; encara que,
alguna vegada, ploriquejabe, y demanabe, entre singlot y sanglot, una
miqueta de clemensia.


Proferín
crits y insults, la van portá hastal pon. La corrén del Chorro
vertíe l´aigua


en
violensia a la Badina del Inglés. Flotabe, a la nit de la vall, un
ambién tétric y sinistre. La multitut pareixíe alocada. Tot estabe
disposat pera lo seu final y la Pesteta, mentalmen, va resá un acte
de contricsió. Y, al final de cuentes, si la Pesteta no va pará
aquella nit al riu, a Quino, lo Manco, lay habíe de agraí, encara
que ell y la difunta Mariuca se hagueren minjat, segóns ella, lo
cocido antes de les dotse. Pero, per lo vist, lo Manco encara
conservabe al seu pit un assomo de dignidat, un caliu de noblesa. Se
va interposá en valentía entre la Pesteta y los mossos y la va
defendre com un home. Hasta se va enfadá y va moure lo muñó al
aire com si fore lo mástil de una bandera arriada. Los mossos, als
que los mals fums sels habíen dissipat al trayecte, van considerá
que en aquell susto ne ñabíe prou y se van retirá. La Pesteta se
va quedá sola, frente al Manco. No sabíe qué fé. La situassió
ressultabe pera nella una mica embarassosa. Va soltá una risseta de
compromís y después se va ficá a mirás les puntes dels peus. Va
torná a riure y va di "bueno", y, al final, sense donássen
cuenta de lo que fée, se va incliná y va besá en forsa lo muñó
de Quino. Inmediatamen va apretá a corre, assustada, carretera abán,
com una loca. Al día siguién, antes de la missa, la Pesteta gran se
va arrimá al confessonari de don José.


-
Ave María Puríssima, pare - va di.


-
Sense pecat consebuda, filla.


-
Pare, me acuso... me acuso de habé besat a un home a la oscurina de
la nit - va di la


Pesteta.
Don José, lo mossen, se va santiguá y va alsá los ulls al techo
del confessonari, ressignat.


-
Alabat sigue lo siñó – va musitá. Y va sentí una pena inmensa
per aquell poble.

Lo Camí, XV.

XV.

Don
Moissés, lo maestre, díe assobín que ell nessessitabe una dona mes
que un guiso. Pero portáe deu añs al poble diénu y encara seguíe
sense la dona que nessessitabe.
Les Pestetes, les Llebres y don
José, lo mossen, que ere un gran san, reconeixíen que lo Peó
nessessitabe una dona. Sobre tot per dignidat professional. Un mestre
no pot presentás a escola de consevol manera; no es lo mateix que un
formaché o un ferré, per ejemple. Lo cárrec exigix. Claro que lo
primé que exigix lo cárrec es una remunerassió sufissién, y don
Moissés, lo Peó, careixíe de ella. Aixina que tampoc teníe res de
particulá que don Moissés, lo Peó, se embutiguere cada día al
mateix traje en lo que va arribá al poble, deu añs atrás, tot
apedassat y ple de remiendos, y inclús que no gastare roba interió.
La roba interió costabe un ull de la cara y lo maestre pressisabe
los dos ulls de la cara pera desempeñá la seua faena. Camila, la
Llebre, se va portá mal en ell; don Moissés, lo maestre, va está
encaprichat de ella una temporada y ella li va doná carbasses,
perque díe que ere un caratorta y un bocatorsuda. Aixó ere una
tontería, y Paco, lo ferré, portáe raó al afirmá que assó no
ere cap inconvenién, ya que la Llebre, si se casabe en ell, podríe
sentráli la boca y adressáli la cara a forsa de besál. Pero
Camila, la Llebre, no estabe per la labor y se va obstiná en que
pera besá la boca del maestre li hauríe de besá la orella y aixó
li ressultabe desagradable. Paco, lo ferré, no va di ni que sí ni
que no, pero va pensá que sempre siríe menos desagradable besáli
la orella a un home que besáli los morros a una llebre. Aixina que
la cosa se va desfé en aigua de borraines. Camila, la Llebre, va
continuá penjada del teléfono y don Moissés, lo maestre, acudín
cada día a la escola sense roba interió, en los puñs
desfilagarchats y los colses apedassats o hasta foradats. Lo día que
Roc, lo Moñigo, los va di a Daniel, lo Mussol, y a Germán, lo
Tiñós, los seus proyectes va sé un día de sol de vacassións,
cuan Pascual, lo del molí, y Antonio, lo Buche, jugaben una partida
al rogle de les birles.


-
Escolta, Mussol - va di -; ¿Per qué no se case la Sara en lo Peó?


Per
un momén, Daniel, lo Mussol, va vore lo sel ubert. ¿Cóm sén alló
tan sensill y


pertinén
no se li habíe ocurrit abáns an ell?


-
¡Claro! - va replicá -. ¿Per qué no se casen?


-
Dic - va afegí a mija veu lo Moñigo -, que pera que dos se cason ña
prou en que se entenguen en algo. La Sara y lo Peó se pareixen en
que cap dels dos me pot vore a mí ni en pintura. A Daniel, lo
Mussol, li anabe pareixén lo Moñigo un payo inteligén. No veíe
cap manera de cambiá de exclamassió, tan perfecte y sugestiu li
pareixíe tot alló.


-
¡Claro! - va repetí.


Va
continuá lo Moñigo:


-
Figúrat lo que siríe viure yo a casa meua en mon pare, los dos
sols, sense la Sara. Y a la escola, don Moissés sempre me tindríe
alguna considerassió per lo fet de sé germá de la seua dona, y
inclús a vatros per sé los millós amics de son germá de la seua
dona. Crec que me explico, ¿no?


-
¡Claro! - va torná a di.


-
¡Claro! - va di lo Tiñós.


Lo
Moñigo va moure lo cap dudán:


-
Lo cas es que ells se vullguen casá - va di.


-
¿Per qué no hauríen de voldre? - va afirmá lo Mussol -. Lo Peó
fa deu añs que nessessite una dona y a la Sara no li disgustaríe
que un home li diguere cuatre cosetes. La teua germana no es gens
guapa.


-
Es fea com un dimoni, ya u sé; pero tamé es fea la Llebre.


-
¿Es escrupulosa la Sara? - va di lo Tiñós.


-
Qué va; si li cau una mosca a la lleit, sen enriu, y li diu:

"Prepárat, que vas de viache", y se la trague en la
lleit com si res. Después sen enriu un atra vegada - va di Roc, lo
Moñigo.


-
¿Entonses? - va di lo Tiñós.


-
La mosca ya no torne a donáli guerra; es cosa de un momén. Casás
es diferén - va di lo 
Moñigo.
Los tres van está un rato callats. Al remat, Daniel, lo Mussol, va
di:


-
¿Per qué no fem que se veiguen?


-
¿Cóm? - va preguntá lo Moñigo.


Lo
Mussol se va eixecá de un bot y se va espolsá les possaderes:


-
Vine, ya u vorás.


Van
eixí del corro de les birles a la carretera. La actitut del Mussol
revelabe una febril exitassió.


-
Li escriurem una nota al Peó com si fore de la Sara, ¿me enténs?
Tan germana ix totes les tardes a la porta de casa a cusí pera vore
passá la gen. Li escriurem que ella l´espere y cuan ell hi vaigue y
la veigue se creurá quel está esperán de verdat.


Roc,
lo Moñigo, adoptabe un gesto furo, enfurruñat, habitual en ell cuan
algo no lo cuadrabe del tot.


-
¿Y si lo Peó reconeix la lletra? - va argumentá.


-
La desfigurarem - va intervindre, entusiasmat, lo Tiñós.


Va
afegí lo Moñigo:


-
¿Y si li enseñe la carta a la Sara?


Daniel
va cavilá un momén.


-
Li escriurem que cremo la carta antes de aná a vórela y que may li
parlo de eixa carta si no vol que se mórigue de vergoña y que no lo
torno a mirá a la cara.


-
¿Y si no la creme? - va di, tossut, lo Moñigo.


-
La cremará. Lo asquerós Peó té temó de quedás sense dona. Ya es
una mica agüelo y ell sap que tors la boca. Y que assó fa feo. Y
que a les dones nols agrade besá la boca de un home a la orella. Ya
lay va di la Llebre ben claret - va di lo Mussol.


Roc,
lo Moñigo, va afegí com parlán per an ell:


-
Ell no dirá res per la cuenta que li corre; está acollonit desde
que la Camila li va doná carbasses. Tens raó. Paulatinamen renaixíe
la confiansa al ample pit del Moñigo. Ya se veíe sense la Sara,
sense la constán amenassa de la regla del Peó a les puntes dels
dits a la escola; disfrután de una independensia que hasta entonses
no habíe conegut.


-
¿Cuán li escriurem la carta, entonses? - va di.


-
Ara mateix.


Estaben
enfrente de la formachería y van entrá. Lo Mussol va agarrá un
llapis y un papé y va escriure en caracters tipografics: "Don
Moissés, si vosté nessessite una dona, yo nessessito un home.
L´espero a les set a la porta de casa meua. No me parlo may de esta
carta y crémola. Me moriría de vergoña y nol tornaría a mirá a
la cara. Faigue vore que se topete en mí de cassualidat. Sara".


Al
hora de diná, Germán, lo Tiñós, li va embutí la carta al maestre
per deball de la porta y a les set menos cuart de aquella mateixa
tarde entrabe en Daniel, lo Mussol, a casa del Moñigo a esperá los
acontessiméns desde la finestrota de la pallissa.


Lo
assunto estabe ben planejat y tot, pero va faltá un pel de conill de
anássen a pique.
La Sara, com de costum, teníe tancat al Moñigo
a la pallissa cuan ells van arribá. Y eren les set menos cuart.
Daniel, lo Mussol, creíe que, nessessitán com nessessitabe lo Peó
una dona desde fée deu añs, no se retrasaríe ni un minut.


La
veu de la Sara se sentíe per lo forat de la escala. Encara que habíe
sentit un milló de vegades aquella retahíla, Daniel, lo Mussol, no
va pugué evitá ara un tremoló:


-
Cuan los meus ulls de vidre y fora de les cassoletes per lo horror de
la inminén mort fixon en Vos les seues mirades lánguides y
moribundes...


Lo
Moñigo debíe sabé que eren casi les set, perque responíe
atropelladamen, sense donáli tems a la Sara de acabá la frasse:


-
Jesús misericordiós, tin compassió de mí.


La
Sara se va pará al escoltá que algú pujabe per la escala. Eren lo
Mussol y lo Tiñós.


-
Hola, Sara - va di lo Mussol, impassién -. Perdona al Moñigo, no u
tornará a fé.


-
Qué te saps tú lo que ha fet, carnús - li va di ella.


-
Algo roín sirá. Tú nol castigues may sense motiu. Tú eres justa.

La Sara va sonriure, complaguda.


-
Esperéu un momén - va di, y va seguí rápidamen, ansián acabá en
lo cástic:


-
Cuan perduts los meus sentits, tot lo món desaparegue de la meua
vista y gemega yo entre les angusties de la radera agonía y los
afáns de la mort...


-
Jesús misericordiós, tingáu compassió de mí. Sara, ¿has acabat?


Ella
va tancá lo devossionari.


-
Sí.


-
Hale, óbrim.


-
¿Has escarmentat?


-
Sí, Sara; avui me has fet agarrá temó.


Se
va eixecá la Sara y va obrí la porta de la pallissa vissiblemen
satisfeta.
Va escomensá a baixá la escala a pas lento. Al primé
replá se va girá.


-
Ojito de fé marranades - va di, com si tinguere un pressentimén.


Lo
Moñigo, lo Mussol y lo Tiñós se van arrimá cap a la finestrota de
la pallissa sense intercambiá cap paraula. Lo Moñigo va apartá les
taragañes de una sarpada y se va assomá al carré. Va preguntá
angustiat lo Mussol:


-
¿Ha eixit ya?


-
Está traén la cadira y lo ganchillo. Ya se assente - La seua veu se
va fé de repén apremián -. ¡Lo Peó ve pel racó del carré!


Lo
cor del Mussol se va ficá a ballá com un lloco desbotonat, mes
encara que cuan va sentí chulá al rápit a la entrada del túnel y
ell lo esperabe a dins en los cansonsillos baixats, o cuan sa mare li
va preguntá a son pare, en un extrañ retintín, si teníen al Gran
duc com un huésped de lujo. Lo de avui ere encara mol mes emossionán
y trassendental que tot alló. Va ficá la cara entre les del Moñigo
y lo Tiñós y va vore que don Moissés se parabe frente a la Sara,
en lo cos una mica de costat y les mans a la esquena, y li guiñabe o
clucabe un ull y li sonreíe hasta la orella per la punta esquerra de
la boca.
La Sara lo mirabe parada y, al remat, avergoñida per
tantes clucaines y tanta sonrissa, va di:


-
Bona tarde, don Moissés, ¿qué diu de bo?


Ell
entonses se va assentá al pedrís a la vora de ella. Va torná a fé
una serie de momos rápits en la boca, en lo que demostrabe que
estabe contén.


La
Sara lo observabe assombrada.


-
Ya estic aquí, sagala - va di ell -. No hay sigut morós, ¿verdat?

De lo demés no diré ni una paraula. No te preocupos. Don
Moissés parlabe mol be.
Al poble no se ficaben de acord sobre
quí ere lo que milló parlabe de tots, encara que en los candidatos
coinsidíen: don José, lo mossen; don Moissés, lo mestre, y don
Ramón, lo alcalde - boticari.


La
melosa veu del Peó al seu costat y les paraules que empleabe van
desconsertá a la Sara.


-
¿Li... Li passe a vosté algo avui, don Moissés? - va di. Ell va
torná a guiñáli l´ull en un sentit de complissidat y no va
contestá.


A
dal, a la finestra de la pallissa, lo Moñigo va sussurrá a la
orella del Mussol:


-
Es un gorrino charraire. Está charrán de lo que no hauríe de
charrá.


-
¡Chist!


Lo
Peó se va incliná ara cap a la Sara y li va agarrá una ma en
ossadía.


-
Lo que mes admiro de les dones es la sinseridat, Sara; grassies. Tú
y yo no nessessitam recovecs ni dissimulá - va di.


Tan
roija se li va ficá la cara a la Sara que lo seu pel pareixíe menos
roch. Se arrimabe la Chata, en una enjerra de aigua al bras, y la
Sara se va separá de la ma del Peó.


-
¡Per Deu, don Moissés! - va cuchichejá en un rapto de inconfessada
complassensia -. ¡Que poden vóremos! A dal, a la finestrota de la
pallissa, Roc, lo Moñigo, y Daniel, lo Mussol, y Germán, lo Tiñós,
sonreíen bobamen, sense mirás. Cuan la Chata va doblá lo racó, lo
Peó va torná a la cárrega.


-
¿Vols que te ajuda en eixa roba? - va di.


Ara
li agarrabe les dos mans. La Sara, en un movimén instintiu, va amagá
la robeta detrás della, atossigada per la roijó.


-
Les mans quietes, don Moissés - va di.


A
dal, a la pallissa, lo Moñigo sen va enriure per lo bajinis:


-
Ji, ji, ji. Es una braga - va di.


Lo
Mussol y lo Tiñós tamé van riure. La confussió y lo aparén
enfado de la Sara no amagaben un vehemen goch. Entonses lo Peó va
escomensá a díli sense pará coses boniques dels seus ulls y de la
seua boca y del seu pel, sense donáli tems de respirá, y a la legua
se advertíe que lo cor virgen de la Sara, huérfana encara de
requiebros, se derretíe com lo gel deball del sol. Al acabá la
retahíla de piropos, lo maestre se va quedá mirán de prop,
fixamen, a la Sara.


-
¿A vore si has adeprés ya cóm son los teus ulls, sagala? - va di.


Ella
va riure, atontadota.


-
¡Qué coses té, don Moissés! - va di.


Ell
va insistí. Se notabe que la Sara evitabe parlá pera no defraudá
en les seues frasses vulgars al Peó, que ere un dels que milló
parlaben al poble. Sense duda la Sara volíe recordá algo majo que
haguere lligit, algo elevat y poétic, pero lo primé que li va
vindre al cap va sé lo que mes vegades habíe repetit.


-
Pos... Los meus ulls són... són... vidriosos y fora de les
cassoletes, don Moissés - va di, y va torná a riure. La Sara se va
quedá tan ampla. La Sara no ere lista. Pensabe que aquelles paraules
per lo mero fet de vindre al devossionari habíen de sé mes
apropiades pera aplicáles als ángels que als homens y se va quedá
tan a gust. Ella va interpretá la expresió de assombro que se va
dibuixá a la cara del maestre favorablemen, com un indissi de
sorpresa al constatá que ella no ere tan basta y tosca com seguramen
habíe ell imaginat. En cambi, lo Moñigo, allá dal, se va resselá
algo:


-
La Sara ha degut di alguna bobada, ¿no?


Lo
Mussol va aclarí:


-
Los ulls de vidre y fora de les cassoletes són los dels morts.


Lo
Moñigo va sentí ganes de aviáli un tubot al cap a san germana. No
obstán, lo Peó va sonriure hasta la orella dreta. Teníe que
nessessitá mol una dona cuan transigíe en alló sense di res. Va
torná a requebrá a la Sara en ahínco y al cuart de hora, ella
estabe com assompada, en les galtes roijes y la mirada perduda al
buit, igual que una sonámbula.
Lo Peó va voldre assegurás la
dona que nessessitabe:


-
Te vull, ¿saps, Sara? Te voldré hasta lo final del món. Vindré a
vóret tots los díes an esta 
mateixa
hora. Y tú, tú, dísme - li agarrabe una ma, aparentán un
efervessén apassionamén -, ¿me voldrás sempre?


La
Sara lo va mirá com enajenada. Les paraules li acudíen a la boca en
una fluidés extraña; ere com si ella no fore ella mateixa; com si
algú parlare per nella desde dins del seu cos.
- Lo voldré, don
Moissés - va di -, hasta que, perduts los sentits, tot lo món
desaparegue de la meua vista y gemega yo entre les angusties de la
radera agonía y los afáns de la mort.


-
¡Aixina me agrade! - va di lo mestre, entussiasmat, y li va apretá
les mans y va tancá dos vegades los ulls, y atres cuatre se li va
estirá la boca hasta la orella y, al final, sen va aná y antes de
arribá al racó va girá varies vegades lo cap y li va sonriure
convulsivamen a la Sara. Aixina se van fé novios la Sara y lo Peó.
En Daniel, lo Mussol, van sé una mica 
desconsiderats,
tenín en cuenta la part que ell habíe jugat en aquell entenimén.
Habíen sigut novios añ y mich y ara que ell teníe que marchá al
colegio a escomensá a progressá sels ocurríe fixá la boda pera lo
dos de novembre, lo día de les Ánimes Beneites

Andrés, "lo
home que de perfil no se veu", tampoc va aprobá aquella fecha y
u va di aixina sense secretisme: - Los homens que busquen una dona se
casen a la primavera; los que van buscán una fregona se casen al
ivern. No falle may. A la Nochebuena, la vespra de Nadal siguién, la
Sara estabe de mol bon humor. Desde que se va fé novia del Peó se
li habíe suavisat lo carácter. Hasta tal pun que, desde entonses,
sol dos vegades habíe tancat al Moñigo a la pallissa pera lligíli
les recomendassións del alma. Ya se habíe guañát algo. Per
afegit, lo Moñigo traíe millós notes a escola y ni una vegada va
tindre que eixecá la Historia Sagrada, en los seus mes de sen
grabats a tot coló, per damún del cap. Daniel, lo Mussol, en cambi,
va traure ben poc de tot alló. A vegades se lamentabe habé
intervingut al assunto, pos sempre ressultabe mes confortadó aguantá
la Historia Sagrada veén que lo Moñigo fée lo mateix al seu
costat, que tindre que aguantála sense compañía. La vespra de
Nadal, la Sara estabe de mol bon talante y li va preguntá al Moñigo
mentres voltabe lo pollastre que se rostíe al forn:


-
Dísme, Roc, ¿Li vas escriure tú una nota al maestre diénli que yo
lo volía?


-
No, Sara - va di lo Moñigo.


-
¿De verdat? - va di ella.


-
Te u juro, Sara - va afegí.


Ella
se va portá un dit que se habíe cremat a la boca y cuan lo va
traure va di:


-
Ya día yo. Siríe lo únic bo que hagueres fet en tota la teua vida.
Va, apártat de ahí, carnús.

Curta biografía de Braulio Foz.

BRAULIO FOZ. Va estudiá los primés estudis a Calanda, y al 1807 apareix matriculat a la Universidat de Huesca. Allí, com mols atres compañs,...