dilluns, 28 de desembre del 2020

Los sans inosséns, llibre tersé.

Llibre tersé.


La
milana.



Y en éstes, se
presente al cortijo lo Azarías, y la Régula li va doná los bons
díes y li va estendre un sac de palla jun a la cuina com acostumáe,
pero lo Azarías ni la mirabe, se unflabe y fée com si mastegare
algo sense tindre res a la boca y san germana, ¿te passe algo,
Azarías, no estarás dolén? y lo Azarías, la buida mirada al foc,
gruñíe y ajuntabe les genives desdentegades, y la Régula, ae, no
te se haurá mort l´atra milana que tú dius, ¿verdat, Azarías? y
después de mol insistí, lo Azarías, lo siñoret me ha despedit, y
la Régula, ¿lo siñoret? y lo Azarías, diu que ya soc vell, y la
Régula, ae aixó no pot dítu lo siñoret, si te has fet vell, al
seu costat ha sigut, y lo Azarías, yo ting un añ mes que lo
siñoret, y mastegáe lo no res, assentat al taburet, en los colses a
les garres, lo cap entre les mans, la mirada perduda, fixa al
fogaril, pero, de repé, se va sentí lo alarit de la chiqueta Menuda
y los ulls del Azarías se van iluminá, y los seus labios se van
estirá en una sonrissa babeján, y li va di a san germana, arrímam
a la chiqueta Menuda veus, y la Régula, ae, estará bruta y lo
Azarías, alcánsam a la chiqueta Menuda, y, dabán la seua
insisténsia, la Régula se va incorporá y va torná en la Charito y
lo seu cos no abultabe mes que lo de una llebre y les seues cametes
se doblegáen com les de una nina de drap, com si estigueren
desossades, pero lo Azarías la va agarrá en los dits tremolosos, la
va acomodá a la seua faldeta, li va aguantá delicadamen lo seu
cabet desarticulat contra lo seu bras fort, per deball del sobaco, y
va escomensá a rascála suaumen entre les selles mentres musitabe,
milana bonica, milana bonica... y aixina que va torná Paco, lo
Baixet, de la volta de la tarde, la Régula va eixí a trobál, ae,
tenim visita, Paco, ¿a que no saps quí ha vingut? y Paco, lo
Baixet, va ensumá un momén y va di, ton germá ha vingut, y ella
has ensertat, pero esta vegada no per una nit, ni per dos, sino pera
quedás, ell diu que lo siñoret lo ha despedit, veus a sabé, haurem
de informámos, y al matí siguién, conforme se va alsá Deu, Paco,
lo Baixet, va ensillá la yegua y, al galop, va franquejá la
valleta, lo collet ple de carrascots y lo jaral y se va presentá,
escoltat per los aullits dels mastíns, al cortijo del siñoret del
Azarías, pero lo siñoret descansabe y Paco, lo Baixet, se va apeá
y se va quedá un rato de charrada en la Lupe, la de Dacio, lo
Gorriné, un pledepolls, aixó es lo que es, tot lo cuchitril ple de
merda y, per si fore poc, se pixe a les mans, sirá desahogat, y
Paco, lo Baixet, assentíe, pero, aixó no es nou, Lupe y la Lupe,
nou no es, pero, a la llarga, canse, en la seua inacabable letanía
de lamentassións, y aixina hasta que va apareixe lo siñoret y Paco,
lo Baixet, entonses, se va ficá de peu, com ere de ley, bones, bones
mos les dono Deu, siñoret, se va traure la gorra y va escomensá a
donáli voltes y voltes entre les mans, com si li estorbare, y, al
remat, siñoret, lo Azarías diu que vosté l´ha despedit, ya veu
quínes coses, después de tans añs, que lo siñoret, a vore si mos
entenem, ¿quí eres tú?, ¿quí te ha donat vela an este enterro? y
Paco, lo Baixet, acobardat, perdono, lo germá polític del Azarías,
lo del Piló, aon la Siñora Marquesa, un treballadó de Crespo, lo
Guarda Majó, pera que me entengue, y lo siñoret del Azarías ¡ah,
ya! y movíe lentamen lo cap, afirmán, los ulls tancats, com si
cavilare, y al final, va admití, pos lo Azarías no diu cap mentira,
que es sert que l´hay despedit, tú me dirás, un payo que se pixe a
les mans, yo no puc minjám una surita que ell haigue desplomat, ¿ten
dones cuenta?, ¡en les mans pixades!, aixó es una gorrinada y dísme
tú, si no me pele les surites y atres muixóns ¿quín servissi me
fa al cortijo un carcamal com ell que no té res aquí?, y se
siñalabe lo fron, se apretabe en forsa un dit a la pulsera, lo pols,
y Paco, lo Baixet, los ulls a les puntes de les seues botes,
continuabe voltán la gorra entre les mans, aixina, y al remat, va
ajuntá valor y raó, ben mirat, no li falte, siñoret, pero fáigues
cuenta, lo meu - mon - cuñat va traure la primera den aquí, que pera San
Eutiquio sixanta un añs, que se diu pronte, de chiquet, com qui
diu... 
pero lo siñoret va
moure una ma y lo va interrompre, tot lo que vullgues, tú, menos
eixecám la veu, sol faltaríe, que si al teu cuñat l´ham aguantat
sixanta un añs lo que mereixco es un premio, ¿sens?, que bons están
los tems pera arreplegá de caridat a un anormal que se u fa tot per
los racóns, y per si fore poc, se pixe les mans abáns de pelám les
turcassos, una repugnansia, aixó es lo que es, y Paco, lo Baixet,
sense dixá de donáli voltes a la gorra, assentíe, cada vegada mes
tenuemen, si men fach cárrec, siñoret, pero ya veu, allí, a casa,
dos pesses, en cuatre sagals...y lo siñoret, tot lo que vullgues,
tú, pero lo meu no es un assilo y pera estes situasións está la
familia, ¿o no? y Paco, lo Baixet 
si vosté u diu, y,
passet a passet, reculabe cap a la yegua, pero cuan va ficá lo peu
al estribo y va montá, al siñoret del Azarías se li van amontoná
a la boca noves raóns, que ademés de lo que te porto dit, tú, lo
Azarías blasfeme y los trau los taps a les rodes dels coches dels
meus amics, dónaten cuenta, aixina fore lo mismíssim ministre,
compendrás que yo no puc invitá a dingú pera que eixe anormal... y
anáe alsán gradualmen la veu mentres Paco, lo Baixet, se alluñabe
al trote de la yegua, ...li dixo los neumátics forros...
¡compendrás...! pero, ben mirat, lo Azarías ere un engorro, un
atra criatura, igual que la chiqueta Menuda, ya u díe la Régula,
inosséns, dos sans inosséns, aixó es lo que són, pero ni la
Charito se estáe coteta, y lo Azarías ni a sol ni a sombra y, a la
nit, ni pegá ull, en los seus passeos y carraspeján, y voltáe com
un gos, y aixina hasta la matinada que se assomabe a la corralada,
mastegán saliveta, los pantalóns caiguts, y los gorrinés y los
guardes y los gañáns, sempre la mateixa copla, Azarías, ¿vas a
peixcá? y ell sonreíe a lo no res, mentres rascabe los barróns del
galliné, y ronronejabe ajuntán les genives, y, al acabá, agarráe
dos cartóns de vime o esportes una a cada ma y díe, men vach a fé
fem pera les flos, y, franquejabe la tanca, y se perdíe per la
lloma, entre les jares y les carrasques, buscán a Antonio Abad, lo
pastó, que per la hora que ere no podíe está mol llun, y, tal com
sel topetáe, se ficáe a caminá parsimoniosamen detrás del bestiá,
acachánse y arreplegán cagallóns ressién eixits hasta que omplíe
los cartróns y, una vegada plens, tornáe al cortijo rossegán
paraules que no se escoltáen, la blanca saliveta empastada a les
comissures y tal com entrabe a la corralada, ya estabe la Pepa, o lo
Abundio, o la Remedios, la del Crespo, o qui fore, ya ha vingut lo
Azarías en lo abono dels geranios, y lo Azarías, sonreíe, y anabe
bordeján les eretes de les flos escampán equitativamen los
cagallóns entre ells, y la Pepa, o lo Abundio, o la Remedios, o lo
mateix Crespo, embutix mes merda al cortijo que la que trau, 
y la Régula, en
passiénsia, ae, no moleste a dingú y per lo menos está
entretengut, pero lo Facundo, o la Remedios, o la Pepa, o lo mateix
Crespo, ficaen mala cara, tú vorás cuan vingue la Siñora, pero lo
Azarías ere templat y aplicat y, matí tras matí, tornáe dels
carrascals en dos cartóns carregats de
conguitos, de tal
forma que, al cap de unes semanes, les flos de les eres apenes eixíen
per damún de los muntets de cagallóns redóns, negres com volcáns
menuts, y la Régula va tindre que imposás, ae, mes fem, no,
Azarías, ara passéjam un rato a la chiqueta Menuda, li va di, y, a
la nit, li va demaná a Paco, lo Baixet, que buscare algo que fé
pera lo Azarías, pos los jardíns teníen massa abono y si sel dixáe
gossejá, en seguida li entrabe la manta y li donabe per gitás entre
los alborsés y dingú podíe traure res de ell, pero, per aquells
díes, lo Rogelio, lo mosset, ya se apañabe sol, y anáe de aquí
cap allá en lo tractó, un tractor roch, ressién importat, y sabíe
armál y desarmál y cada vegada que veíe a la Régula preocupada
per lo Azarías, li díe, yo me emporto al tío, mare, perque lo
Rogelio ere efusiu y charradó, tot lo contrari que lo Quirce, cada
día mes furo y callat, que la Régula, ¿qué li deu passá al
Quirce desde fa un tems? se preguntabe, pero lo Quirce no donabe
explicassións y, cada vegada que teníe dos hores libres,
desapareixíe del cortijo y tornáe a la nit, una mica engatat y
serio, que may sonreíe, may, menos cuan son germá Rogelio li
preguntáe al Azarías, tío ¿per qué no mos conte vosté les
panolles? y lo Azarías, dóssilmen, convensut per la fiebre de sé
útil, se arrimabe al enorme mun de panolles, prop del silo y una,
dos, tres, cuatre, sing... contabe, y, sempre, al arribá a onse,
díe, coranta tres, coranta cuatre, coranta sing, y, entonses, sí,
entonses lo Quirce sonreíe, en una sonrissa una mica forsada, pero
pera una vegada que sonreíe, sa mare, la Régula, se ficáe pita y
lo renegáe, les cames ubertes, los brassos de engerra, assuriacánlo
en los ulls, ae, aixó sí que es majo, enríuressen de un agüelo
inossén es ofendre a Deu, y, enfadada, sen anabe a buscá a la
chiqueta Menuda, la preníe als seus brassos y lay dixáe al Azarías,
tin, adormixla, ella es la única que te comprén, y lo Azarías
preníe amorosamen a la chiqueta Menuda y, assentat al pedrís de la
porta, la gronsáe y li díe a cada pas, en veu brumosa, ablanida per
la falta de dens, milana bonica, milana bonica, hasta que los dos,
casi a un mateix tems, se quedaben adormits a la solissombra de la
parra de moscatell, sonrién com dos ángels, pero un matí, la
Régula, mentres pentináe a la chiqueta Menuda, va trobá un poll
entre les púes de la pinta y se va mosquejá y va aná aon lo
Azarías, Azarías, ¿cuán tems fa que no te rentes? y lo Azarías,
aixó los señoritos, y ella, la Régula, ae, los señoritos, l´aigua
no coste perres, tros de marrano, y lo Azarías, sense di ni chut, va
amostrá les seues mans de un costat y del atre, en la roña
acumulada a les arrugues, y, finalmen va di humilmen, a modo de
explicassió, me les pixo cada matí pera que no me se faiguen
cribasses, y la Régula, fora de sí, ae, sirás asquerós, ¿no veus
que estás crián miseria y lay apegues a la criatura? pero lo
Azarías la mirabe confós o confundit, en les seues grogues nines
dels ulls imploráns, lo cap cacho, gruñín cadensiosamen, com un
cachorret, mastegán saliveta en les genives pelades, y la seua
inossénsia y sumisió van desarmá a san germana, haragán, mes que
dropo, tindré que ocupám de tú com si fores un atra criatura, y, a
la tarde siguién, va pujá al remolque, jun al Rogelio y sen van aná
cap a Cordovilla, aon lo Hachemita, y va comprá tres camisetes y,
tornán a casa, 
se va encará en lo
Azarías, ten fiques una cada semana, ¿me has entés? y lo Azarías
assentíe y fée momos, pero passat un mes, la Régula va torná a
buscál, daball del oró, ae, ¿se pot sabé aón has ficat les
camisetes que te vach comprá?, va pera cuatre semanes y encara no
ten hay rentat cap, y lo Azarías va baixá los ulls grocs y
sangosos, hasta que san germana va pedre la passiénsia y lo va sacsá
y tal com lo sacsáe per les solapes eixecades, va vore les
camisetes, una damún del atra, sobreficades, les tres, y cochino,
mes que marrano, que eres encara pijó que los gorrinos, tráute
aixó, ¿sens?, llévat aixó, y lo Azarías, sumisamen, se va traure
la parchejada jaqueta de pana parda y, después, les camisetes, una
detrás del atra, les tres, y va dixá al descubert un pit de
Hércules, cubert de una pelusa canosa, y la Régula, ae, cuan ten
tragues una te fiques l´atra, la llimpia, trau y fica, eixa es tota
la siénsia, y lo Rogelio a riure, que se tapáe la boca en la seua
ma gran y morena pera sofocá la rissa y no enfadá a sa mare y Paco,
lo Baixet, assentat al pedrís, contemplabe la essena apoquit y
baixabe lo cap, abatut, es encara pijó que la chiqueta Menuda,
rossegáe, y aixina va aná corrén lo tems y, cuan va arribá la
primavera, al Azarías li van vindre alusinassións, y a totes hores
se li representabe son germá, lo Ireneo, de nit en blang y negre,
com enmarcat a un escapulari, y de día, si se gitáe entre la
torvisca, policromat, gran y totpoderós, damún del fondo blau del
sel, com va vore un día a Deu-pare a un grabat y, en estos casos, lo
Azarías, se eixecáe y sen anáe aon la Régula, avui ha tornat lo
Ireneo, Régula, díe, y ella ae, un atra vegada, díxa al pobre
Ireneo en pas y lo Azarías al sel está y ella, a vore ¿quín mal
li va fé a dingú? pero les coses del Azarías en seguida
trassendíen al cortijo y los gorrinés, y los pastós y los gañáns
féen vore que sel trobáen y li preguntaben, ¿qué va sé del
Ireneo, Azarías? y lo Azarías alsáe los muscles, se va morí,
Franco lo va enviá al sel, y ells, com si fore la primera vegada que
lay preguntaben y ¿cuán va sé aixó, Azarías, cuán va sé aixó?
y lo Azarías movíe repetidamen los labios antes de contestá, fa
mol tems, cuan los moros, y ells se pegáen en los colses y reprimíen
la rissa y tornáen a di, ¿y estás segú de que Franco lo va enviá
al sel, no lo enviaríe al infern? y lo Azarías negabe fort en lo
cap, sonreíe, babejabe y señalabe cap amún, al blau, yo lo vech
ahí dal cada vegada que me tombo entre la torvisca, aclaríe, pero
lo mes grave pera Paco, lo Baixet, eren los desahogos del Azarías,
ya que a consevol hora del día o de la nit, son cuñat abandonabe la
casa, buscabe un racó, ben prop de la tapia, o a les eretes, o del
sopadó o prop del oró, se baixabe los calsonsillos, se ajupíe y u
fée, aixina que Paco, lo Baixet, cada matí, antes de la volta, ixíe
al pati com un enterradó, lo cávec al muscle y tratabe de borrá
les seues patades y llugo, tornaé a la Régula y se queixáe, este
home té que tindre les canilles fluixes, de un atre modo no se
explique, y cada dilluns y cada dimats, apareixíe al cortijo una
nova pasterada y Paco, lo Baixet, venga, fóli, en la cavegueta,
cávec o chapo, a tapáu, pero pesse als seus esforsos, cada vegada
que ixíe de casa y obríe los forats del nas - per aon segóns díe
lo siñoret Iván, los díes que estabe de bones, se li veíe lo
servell - li veníe la peste o corrompina y se desesperabe, ¡ya
torne a putí, Régula, ton germá no té arreglo!, y la Régula,
desolada, ae, y ¿qué vols que yo li faiga? no es mala creu la que
nos ha caigut damún, pero, per aquells díes, lo Azarías va
escomensá a trobá en falta les carreres del caro y cada vegada que
vée a son cuñat quieto, parat, se arimáe an ell, zalamero, 
arrímam
a la serra a corre lo caro, Paco, li díe, y Paco, lo Baixet, mut,
com si no fore pan ell, y lo Azarías, arrímam a la serra a corre lo
caro, Paco, y Paco, lo Baixet, mut, com si no lay diguere an ell,
hasta que una tarde, sense sabé cóm ni per qué, li va vindre la
idea, que se va obrí pas al seu menut serebre com una llum, y
entonses, sen va aná cap a son cuñat, y si te arrimo a la serra a
corre lo caro, ¿u farás al monte?,¿no tornarás a fé de ventre a
la corralada? y lo Azarías, si tú u dius, y, a partí de aquella
fecha, Paco, lo Baixet, cada tardet, aupabe al Azarías a la grupa de
la yegua y lo portáe en ell y, ya nit tancada, se apeaben a la falda
de la serra, y, mentres Paco, lo Baixet, se acomodabe al roquissal,
aguardán, prop del alcornoque mocho, lo Azarías se perdíe pel
brosquill, entre les jares y la montera, belcat, acechán com una
alimaña, obrínse pas entre la greñura y, al cap de una llarga
paussa, Paco, lo Baixet, sentíe lo seu reclam, ¡eh, eh!, y acte
seguit, lo silénsio, y al remat, la veu levemen nassal del Azarías,
¡eh, eh! y después de fé lo reclam tres o cuatre vegades en vano,
lo caro contestáe, ¡jujujujú, jujujujú! y, entonses, lo Azarías
arrencabe a corre, com un macareno, y lo caro aullabe detrás y de
cuan en cuan, soltabe la seua lúgubre carcañada y Paco, lo Baixet,
desde lo Canchal del Alcornoque, sentíe los cruixits de la malea al
trencás y, poc después, lo aullit del caro, y, después, la seua
carcañada que geláe la sang y mes después, res y, passat un cuart
de hora, apareixíe lo Azarías, en la cara y les mans cubertes de
ñafres, en la seua sonrissa babeján, felís, bona carrera li hay
donat, Paco, y Paco, lo Baixet, a lo seu, ¿has fet de ventre? y lo
Azarías, encara no, Paco, no hay tingut tems, y Paco, lo Baixet,
pos, venga, dónat pressa, y lo Azarías, sense dixá de sonriure,
chupánse los esgarraps de les mans, se alluñáe uns metros, se
ajupíe contra alguna matissa y descarregabe, y aixina día tras día,
hasta que una tarde, al acabá mach, se va presentá lo Rogelio en
una gralleta ressién naixcuda entre les mans, ¡tío, miro lo que li
porto! y tots van eixí de la casa y al Azarías, al vore lo muixonet
tendret, se li van bañá los ulls, lo va pendre en cuidadet a les
seues manotes y va musitá, milana bonica, milana bonica, y, sense
pará de adulála, va entrá a la casa, la va dixá a una sistella y
va eixí a buscá materials pera féli un niuet y, a la nit, li va
demaná al Quirce un sac de pienso y, a una llanda rovellada, lo va
mesclá en aigua y li va arrimá una pella al pic del animalet y va
di, afelpán la veu, 
quiá, quiá, quiá y
la gralleta se movíe a la palla, ¡quiá, quiá, quiá!, y ell, lo
Azarías, cada vegada que la gralleta obríe lo pic, li embutíe a la
boca inmensa, en lo seu brut dit del mich, un grumo de prenso compost
y lo muixonet su tragabe, y, después, un atra pella y un atra, hasta
que la muixoneta se fartáe, se quedabe quieta, farta, pero a la mija
hora, una vegada passat lo empach sircunstansial, tornáe a reclamá
y lo Azarías repetíe la operassió mentres murmurabe tendramen,
milana bonica, milana bonica, en un murmullo que casi no se enteníe,
pero la Régula lo vee fé y li díe confidensialmen al Rogelio, ae,
mes val aixina, bona idea has tingut, y lo Azarías no se olvidabe
del muixó ni de día ni de nit y en cuan li van apuntá los primés
cañóns, va corre felís per la corralada, de porta en porta, una
sonrissa bobalicona ballánli entre los labios, les grogues nines
dilatades, la milana ya está emplomán, repetíe, y tots li donáen
los parabéns o li preguntaben per lo Ireneo, menos son nebot, lo
Quirce, que lo va enfocá en la seua mirada y li va di, y ¿pera qué
vol a casa esta peste, tío? y lo Azarías va girá cap an ell los
seus ulls atónits, assombrats, no es cap peste, es la milana, pero
lo Quirce va moure obstinadamen lo cap y, después, va escupiñá,
¡qué collóns!, es un muixó negre y res bo pot portá a casa un
muixó negre, y lo Azarías lo va mirá un momén desorientat y,
finalmen, va posá los seus tendres ulls damún del caixó y se va
olvidá del Quirce, demá li buscaré una papaterra, va di, y, al
matí siguién, va escomensá a cavá afanosamen al massís sentral
hasta que va trobá una papatiarra, la va agarrá en dos dits y lay
va doná a la gralla y la gralleta se la va empassá en tan gust que
lo Azarías babejáe de satisfacsió, ¿la has vist, Charito? ya es
una mosseta, demá li buscaré un atra papaterra y cuquets, li va di
a la chiqueta Menuda, y, pas a pas, la gralleta anáe creixén y
emplomán dins del niu, en lo que, ara, cada vegada que Paco, lo
Baixet, traíe al Azarías a corre lo caro, éste se moríe de
impassiénsia, a escape, Paco, la milana me está aguardán, y Paco,
lo Baixet, ¿has fet de ventre? y lo Azarías, la milana me está
aguardán, Paco, 
y Paco, lo Baixet,
inconmovible, si no fas de ventre, te ting aquí hasta que se faigue
de día y la milana se mórigue de fam, y lo Azarías se afluixáe
los calsonsillos, no tens que fé aixó, díe, al tems que se ajupie
a la soca de un carrascot y soltáe la cárrega, pero antes de acabá,
ya se alsáe, venga, Paco, rápit, se pujáe de pressa los pantalóns,
la milana me está aguardán, 
y
estiráe los labios en una humida, extraviada, sonrissa y mastegáe
saliveta en mol gust y este epissodio se repetíe cada día hasta que
un matí, tres semanes mes tard, tal com passejabe a la gralleta per
la corralada damún del seu bras, ésta va escomensá un tímit
aleteo y va escomensá a volá, en un vol curt, blanet y primerís,
hasta alcansá la copa del oró, aon se va posá, y, al vórela allí,
per primera vegada lluñ del seu alcáns, lo Azarías ploriquejáe,
la milana me se ha escapat, Régula, y se va assomá la Régula, ae,
díxala que volo, Deu li va doná ales pera volá, ¿no u compréns?
pero lo Azarías, yo no vull que me se escapo la milana, Régula, 
y mirabe ansiosa,
angustiadamen, cap a la copa del oró y la gralleta giráe los seus
ulls cap a totes bandes, descubrín noves perspectives, y, después,
girabe lo cap y se picotejabe lo llom, despollánse y lo Azarías,
ficán a les seues paraules tota la unsió, tot lo amor de que ere
capás, díe, milana bonica, milana bonica, pero lo muixó com si
res, y tan pronte la Régula va arrimá al abre la escala de ma en
intensió de agarrála y va pujá los dos primés escalóns, la
gralleta va ficá tobes les ales, les va moure un rato al buit, y,
finalmen, se va soltá de la rama, y, en un vol torpe y sense
dessisió, va coroná la teulada de la capelleta y va pujá a la
veleta de la torre, allá dal, y lo Azarías la mirabe en los
llagrimots penjats dels ulls, com renegánla per la seua actitut, no
estabe a gust en mí, díe, y, en éstes, se va presentá lo Críspulo
y, después, lo Rogelio, y la Pepa, y lo Facundo, y lo Crespo, y tota
la tropa, los ulls cap amún, a la veleta de la torre y la gralleta,
dudán, fee balansades, y lo Rogelio sen enríe, cría corvs, tío, y
lo Facundo, a vore, li agrren gust a la libertat, y porfiabe la
Régula, ae, Deu los va doná ales als muixóns pera volá, y al
Azarías li rellissáen los llagrimots per les galtes y ell tratabe
de tráuressels a manotades y tornabe a la seua cantinela, milana
bonica, milana bonica, y, tal com parlabe, se anabe apartán del
grupet, arrimánse a la sombra calén del oró, los ulls a la veleta,
hasta que se va quedá sol, al mich de la ampla corralada, daball del
sol despiadat de juliol, la seua propia sombra com una pilota negra,
als peus, fén momos y brassillades, hasta que va alsá lo cap, va
afelpá la veu y va cridá, ¡quiá! y, a dal, a la veleta, la
gralleta va assentuá les seues balansejades, va ataullá la
corralada, se va moure ñirviosa, y se va torná a quedá parada y lo
Azarías, que la observabe, va repetí entonses, ¡quiá! y la
gralleta va estirá lo coll miránlo, lo va torná a plegá, torne a
estirál y, en eixe momén, lo Azarías, va repetí, 
¡quiá! y, de repén,
va passá lo imprevist, y com si entre lo Azarías y la gralleta se
haguere establit un fluit, lo muixó desde la flecha de la veleta va
escomensá a grasná, ¡quiá, quiá, quiá! y a la sombra del oró
se va fé un silénsio expectán y de improvís, lo muixó se va
llansá cap a abán, va baixá en picat, y dabán de la mirada
atónita del grupet, va fé tres amples sírculs damún de la
corralada, prop de les tapies y, finalmen, se va posá damún del
muscle dret del Azarías y va escomensá a picotejál insistenmen lo
clatell blang com si li traguere los polls y Azarías sonreíe, sense
moures, girán una mica lo cap cap an ella y musitán com una
plegaria, milana bonica, milana bonica.

Los sans inosséns, llibre segón

Llibre segón.


Paco,
lo Baixet.



Si hagueren viscut
sempre al cortijo potsé les coses hagueren passat de un atra manera,
pero a Crespo, lo Guarda Majó, li agradáe adelantá a un a la Raya de lo de Abendújar per si les mosques y a Paco, lo Baixet, com qui
diu, li va tocá la china y no es que li incomodare per nell, que an
ell igual li donáe un puesto que un atre, pero sí per los sagals, a
vore, per la escola, que en la Charito, la chiqueta Menuda, ne teníen
prou y li díen la chiqueta Menuda a la Charito encara que, en
verdat, fore la chiqueta mes gran, y los chiquets, mare, ¿per qué
no parle la Charito?, ¿per qué no camine la Charito, mare?, ¿per
qué la Charito se embrute les bragues?, preguntaben a cada pas, y
ella, la Régula, o ell, o los dos a coro, pos perque es mol menudeta
la Charito, a vore, per contestá algo, ¿quína atra cosa podíen
díls?, pero Paco, lo Baixet, aspirabe a que los sagals se
ilustraren, adeprengueren, que lo Hachemita assegurabe a Cordovilla,
que los sagals podíen eixí de pobres en un polset de coneiximéns,
y inclús la propia Siñora Marquesa, volén erradicá lo
analfabetismo del cortijo, va fé vindre durán tres estius seguits a
dos señoritos de la siudat pera que, al acabá les faenas
cotidianes, los ajuntaren a tots al porche de la corralada, als
pastós, als gorrinés, als esbatussadós, als muleros, als gañáns
y als guardes, y allí, a la crúa llum del cresol, en les mosques
cagadores y les polilles voltán la llum, los enseñaren les lletres
y les seues mil misterioses combinassións, y los pastós, y los
gorrinés, y los esbatussadós y los gañáns y los muleros, cuan los
preguntaben, díen, la B en la A fa BA, y la C en la A fa ZA, y,
entonses, los señoritos de la siudat, lo siñoret Gabriel y lo
siñoret Lucas, los corregíen y los desvelaben les trampes, y los
díen, pos no, la C en la A, fa KA, y la C en la I fa CI y la C en la
E fa CE y la C en la O fa KO, y los gorrinés y los pastós, y los
muleros, y los gañáns y los guardes se díen entre ells
desconsertats, tamé tenen unes coses, pareix que als señoritos los
agrado fótremos lo pel, pero no se atrevíen a eixecá la veu, hasta
que una nit, Paco, lo Baixet, se va arreá dos copes al pap, se va
encará en lo siñoret alt, lo de les entrades, lo del seu grupo, y,
obrín los forats del seu nas chato (per aon, com díe lo siñoret
Iván, los díes que estabe de bones, se li veíe lo servell), va
preguntá, siñoret Lucas, y ¿a cuento de qué eixos caprichos? y lo
siñoret Lucas va arrencá a riure en unes carcañades incontrolades,
y, al final, cuan se va calmá un poc, se va limpiá los ulls en lo
mocadó y va di, es la gramática, escolta, lo perqué pregúntalay
als académics, y no va aclarí res mes, pero, ben mirat, aixó no
ere mes que lo escomensamén, que una tarde va arribá la G y lo
siñoret Lucas los va di, la G en la A fa GA, pero la G en I fa Ji,
com la rissa, y Paco, lo Baixet, se va enfadá, que aixó ya estáe
de mes, collóns, que ells eren ignoráns pero no tontos y a cuento
de qué la E y la I habíen de portá sempre trate de favor y lo
siñoret Lucas, venga a riure, que se destornillabe lo home de la
rissa que li donáe, una rissa espasmódica y nerviosa, y, com de
costum, que ell ere un mindundi
y que eixes eren regles de la gramática y que ell res podíe fé
contra les regles de la gramática, pero que, en radera instánsia,
si se sentíen defraudats, escrigueren als académics, ya que ell se
limitabe a exposáls les coses tal com eren, sense cap espíritu
analític, pero a Paco, lo Baixet, estos despropósits li féen pedre
l´oremus y la seua indignassió va arribá al cormull cuan, una nit,
lo siñoret Lucas los va dibuixá en primor una H mayúscula a la
pizarra, y después de pegá fortes palmotades pera captá la seua
atensió y ficá silénsio, va advertí, mol cuidadet en esta lletra;
esta lletra es un cas únic, no té pressedéns, amics; esta lletra
es muda, y Paco, lo Baixet, va pensá pera nell, mira, com la
Charito, que la Charito, la chiqueta Menuda, may díe esta boca es
meua, que no parláe la Charito, que únicamen, de cuan en cuan,
emitíe un gemec llastimós que sorolláe la casa hasta los seus
solaméns, pero dabán de la manifestassió del siñoret Lucas,
Facundo, lo Gorriné, va crusá les seues mans com a manoples damún
del seu estómec abultat y va di, ¿qué vol dí aixó de que es
muda?, te fiques a mirá y tampoc les atres parlen si natros no les
prestam la veu, y lo siñoret Lucas, lo alt, lo de les entrades, que
no sone, vaiga, que es com si no estiguere, no pinte res, y Facundo,
lo Gorriné, sense alterá la seua postura de abat, ésta sí que es
bona, y ¿pera qué se fique entonses?, y lo siñoret Lucas, cuestió
de estética, va reconeixe, sol pera adorná les paraules, pera evitá
que la vocal que la seguix se quedo desamparada, pero aixó sí,
aquell que no asserte a colocála al seu puesto incurrirá en falta
de lesa gramática, y Paco, lo Baixet, fet un lío, cada vegada mes
confundit, pero, pel matí, ensilláe la yegua y a vigilá les fites,
que ere lo seu, encara que desde que lo siñoret Lucas va escomensá
en alló de les lletres se va transformá, que anáe com encantat lo
home, sense assertá a pensá en datra cosa, y en cuan se alluñaé
un galop del cortijo, descabalgabe, se assentáe a la sombra de un
alborsé y a cavilá, y cuan les idees se li embolicáen al cap unes
en atras com les sireres, recurríe a les pedretes, y los codolets
blangs eren la E y la I, y los grisos eren la A, la O y la U, y,
entonses, se liabe a fé combinassións pera vore cóm teníen que
soná les unes y les atres, pero no se aclaríe y a la nit, confiabe
les seues dudes a la Régula, a la márfega y, insensiblemen, de unes
coses passabe a unes atres y la Régula, para quieto, Paco, lo
Rogelio está desvelat, y si Paco, lo Baixet, insistíe, ella ae,
estáte cotet, ya no estam pera joguets, y, de repén, sonabe lo
desgarrat crit de la chiqueta Menuda y Paco se inutilisabe, pensán
que algún mal amagat debíe de tindre ell als baixos pera habé
engendrat una chiqueta inútil y muda com la hache, que menos mal que
la Nieves ere espabilada, que a la Nieves, les coses, ell se habíe
resistit a batejála en este nom tan blang, no li pegabe, vaiga, sén
ell tan moreno y moruno, y haguere preferit ficáli Herminia, com la
agüela o yaya, o consevol atre nom, pero lo estiu aquell fée un sol
que badáe les roques, y don Pedro, lo Périt, insistíe que les
temperatures ni de nit baixaben de 35 grados, y que vaya estiuet,
mare, que no sen enrecordabe de atre igual, que se fregíen hasta los
muixóns volán, y la Régula, de per sí fogosa, se queixáe, ¡ay
Virgen, quína calina mes gran!, y que no corre ni una bufadeta de
aire ni de día ni de nit, y después de abanicás un rato en un
paipai, movén sol la falange del dit gros dret, aplanat com una
espátula, afegíe, aixó es un cástic, Paco, y yo li demanaré a la
Virgen de las Nieves que acabo este cástic, pero la canícula no
sedíe y un domenge, sense dílay a dingú, se va arrimá al
Almendral, aon lo Mago, y a la tornada, li va di a Paco, Paco, lo
Mago me ha dit que si esta pancha es femella li fica Nieves, no sigue
que, per contrariá lo meu dessich, me ixque la cría en un antojo, y
Paco sen va enrecordá de la chiqueta Menuda y va está de acuerdo,
pos bueno, que sigue Nieves, pero la Nieves, que desde mocosa
llimpiabe la porquería de la impedida y li rentáe les bragues, no
va arribá a aná a la escola del Patronato perque per aquell
entonses anaben ya a la Raya de lo de Abendújar y Paco, lo Baixet,
cada matí, antes de ensillá, li enseñabe a la mosseta cóm se
ajuntáen la B en la A y la C en la A y la C en la I, y la sagala,
que ere mol espabilada, aixina que va arribá la Z y li va di, la Z
en la I fa CI, va contestá sense pensásu, eixa lletra sobre, pare,
pera naixó está la C, y Paco, lo Baixet, sen enríe y procurabe
unflá la rissa, solemnisála, imitán les carcañades del siñoret
Lucas, aixó cóntalsu als académics, y, per les nits, unflat de
satisfacsió, li díe a la Régula, esta sagala veu creixe la herba,
y la Régula, que ya per entonses se habíe ficat tan pechugona com
les pechúa de Beseit, comentabe, a vore, trau lo talento seu y lo de
l´atra, y Paco, ¿quína atra?, y la Régula, sense pedre la seua
flema habitual, ae, la chiqueta Menuda, ¿en qué estás pensán,
Paco?, y Paco, lo teu talento trau, y escomensáe a magrejála, y
ella, ae, cotet, Paco, los talentos no están ahí, y Paco, lo
Baixet, tórnay, engolosinat, hasta que, de repén, lo bram de la
chiqueta Menuda rasgabe lo silénsio de la nit y Paco se quedabe
parat com un estaquirot, desarmat, y finalmen, díe, Deu te guardo,
Régula, y que descansos, y, en los añs, se anáe acostumbrán a la
Raya de lo de Abendújar, y a la barraca blanca en la parra de
moscatell, y al cobertís, y al pou, y al tremendo roble fénli
sombra, y als roquissals escampats dels primés ramals de la montaña,
y al riuet de aigüas tibies en les tortugues a les vores, pero un
matí de octubre, Paco, lo Baixet, va eixí a la porta, com tots los
matíns, y només ixí, ve eixecá lo cap, va obrí be los nassos y
va di, se arrime un caball, y la Régula, al seu costat, se va fé
visera als ulls en la ma dreta y va mirá llun, ae, no se veu a
dingú, Paco, pero Paco, lo Baixet, continuabe ensumán, com un
sabuesso, lo Crespo es, si no me equivoco, va afegí, perque Paco, lo
Baixet, segóns díe lo siñoret Iván, teníe lo nas mes fi que un
pointer, que ventáe de llarg, y en efecte, no habíe passat ni un
cuart de hora, cuan se va presentá a la Raya, Crespo, lo Guarda
Majó, Paco, lía lo petate que ten entornes al cortijo, li va di
sense mes preámbuls, y Paco, ¿y aixó?, que Crespo, don Pedro, lo
Périt, u ha manat, a michdía baixará lo Lucio, tú ya has cumplit,
y, en la fresca, Paco y la Régula van amontoná les seues coses al
carromato y van empendre la tornada y a dal de tot, acomodats entre
los madalaps de borra de llana, anáen los sagals y, a detrás, la
Régula en la chiqueta Menuda, que no paráe de cridá y torsíe lo
cap, ara cap a un costat, ara cap al atre, y les seues flaques
cametes impedides assomaben daball de la bata, y Paco, lo Baixet,
montat a la seua yegua, los donabe escolta, velán en orgull la
retaguardia, y li díe a la Régula eixecán mol la veu pera dominá
lo tantarantán de les rodes a les roderes, entre crits y brams de la
chiqueta Menuda, ara la Nieves mos entrará al colegio y Deu sap aón
pot arribá en lo espabilada que es, y la Régula, ae, ya vorem, y,
desde la seua atalaya, afegíe Paco, lo Baixet, los sagals ya tenen
edat de traballá, sirán una ajuda pera la casa, y la Régula, ae,
ya vorem, y continuabe Paco, lo Baixet, exaltat en lo traqueteo y la
novedat, igual la casa nova té una alcoba mes y podrem torná a sé
jóvens, y la Régula suspirabe, acunabe a la chiqueta Menuda y li
esbarráe los mosquits a manotades, mentres, per damún de los negres
carrascals, se enseníen una a una les estrelles y la Régula mirabe
cap amún, tornabe a suspirá y díe, ae, pera torná a sé jóvens
tindríe que callá ésta, y en cuan van arribá al cortijo, Crespo,
lo Guarda Majó, los aguardabe al peu de la vella casa, la mateixa
que habíen abandonat sing añs atrás, en lo pedís jun a la porta
tot lo llarg de la fachada, y les dixades eres de geranios y, al
mich, l´oró de sombra calenta, y Paco u va mirá tot apenat y va
moure lo cap com negán y después va baixá los ulls, ¡qué li ham
de fé! va di resignadamen, y, poc mes allá, donán ordens, anabe
don Pedro, lo Périt, y bona nit, don Pedro, aquí tornam a está
pera lo que vosté mano, bona nit mos dono Deu, Paco, ¿sense novedat
a la Raya? y Paco, sense novedat, don Pedro, y conforme
descarregaben, don Pedro los anabe seguín del carro a la porta y de
la porta al carro, dic, Régula, que tú haurás de atendre la tanca,
com abáns, y apartála en cuan séntigues lo coche, que ya saps que
ni la Siñora, ni lo siñoret Iván avisen y no los agrade esperá, y
la Régula, ae, a maná, don Pedro, pera naixó estam, y don Pedro,
de matinet soltarás los pavos y rascarás la gallinassa, que sinó
no ña Deu que aguanto en esta pudina, cóm put, y ya saps que la
Siñora es bona pero li agráen les coses al seu puesto, y la Régula,
ae, a maná, don Pedro, pera naixó estem, y don Pedro, lo Périt, va
continuá donánli instrucsións, y no parabe de donáli instrucsións
y, al acabá, va torse lo cap, se va mossegá la galta esquerra y se
va quedá com atascat, com si se dixare algo importán, y la Régula
sumisamen, 
¿alguna cosa mes, don
Pedro? y don Pedro, lo Périt, se mossegáe nerviosamen la galta y
giráe los ulls cap a la Nieves pero no díe res y al final, cuan
pareixíe que anáe a marchá sense despegá los labios, se va girá
cap a la Régula, aixó es cosa apart, Régula, en realidat éstes
son coses pera tratá entre dones, pero... y la paussa se va fé mes
llarga, hasta que la Régula, sumisamen, vosté dirá, don Pedro, y
don Pedro, me referixco a la chiqueta, Régula, que la chiqueta be
podríe pegáli un ma a casa a la meua siñora, que, ben mirat, ella
se acobarde pera les coses del hogar, va sonriure ágramen, y la
chiqueta ya está creixcuda, que ña que vore cóm s´ha ficat la
chiqueta ésta en poc tems, y, segóns parlabe don Pedro, lo Périt,
Paco, lo Baixet, se anáe desunflán com un globo, com la seua
virilidat cuan cridabe per la nit la chiqueta Menuda, y va mirá cap
a la Régula, y la Régula va mirá cap a Paco, lo Baixet, y al
remat, Paco, lo Baixet, va obrí los nassos, va pujá los muscles, y
va di, lo que vosté mano, don Pedro, pera naixó estam, y, de repén,
sense vindre a cuento, a don Pedro, lo Périt, se li van dilatá les
nines y va escomensá a desbarrá, com si vullguere amagás daball
del alud de les seues propies paraules, que no parabe, que, ara tots
volen sé señoritos, Paco, ya u saps, que ya no es com abáns, que
avui dingú vol embrutás les mans, y uns a la capital y datres al
extranjé, aon sigue, lo cas es no pará, la moda, ya veus tú, que
se pensen que en aixó han resolt lo problema, imagínat que después
resulte que, a lo milló, pasarán fam y se morirán de aburrimén,
veus a sabé, que atra cosa, no, pero a la chiqueta a casa, no li ha
de faltá res, no es perque yo u diga... la Régula y Paco, lo
Baixet, assentíen en lo cap, y intercambiaben furtives mirades
cómplices, pero don Pedro, lo Périt, no reparabe en alló, que
estabe mol exitat don Pedro, lo Périt, y sén que estáu conformes,
demá de matí esperam a la chiqueta a casa, y pera que no la trobéu
a faltá y ella no se ómpligue, que ya sabem tots cóm se les gasten
los sagals ara, per les nits pot dormí aquí, y después de moltes
brassillades y aspavéns, don Pedro va colá y la Régula y Paco, lo
Baixet, van escomensá a instalás en silénsio, y después van sopá
y, al acabá la sena, se van assentá a la vora del foc, y, en eixe
momén, va entrá Facundo, lo Gorriné, tamé tens corache, Paco, a
la Casa de dal no te pare ni Deu, que ya coneixes a doña Purita, que
pareix que la punchon en agulles de cap, lo histérica, que ni ell la
aguante, va di, pero, com ni la Régula ni Paco, lo Baixet, van
replicá, Facundo va afegí, no la coneixes, Paco, si no me creus
pregúntali a la Pepa, que va está allí, pero la Régula y Paco
continuaben muts com la h, y, en vista de assó, Facundo, lo Gorriné,
va pegá mija volta y sen va aná, y de matí, la Nieves se va
presentá puntualmen a la Casa de dal y al atre día lo mateix, hasta
que aixó se va fé una costum y van escomensá a passá
insensiblemen los díes, y, aixina que va arribá mach, se va
presentá un día lo Carlos Alberto, lo fill mes gran del siñoret
Iván, a fé la Comunió a la capelleta del cortijo y dos díes
después, después de mols preparatius, la Siñora Marquesa en lo
Obispo en la berlina gran, y la Régula, aixina que va obrí la
tanca, se va quedá pasmada dabán de la púrpura, sense sabé qué
fé, a vorem, que, en prinsipi, en ple desconsert, va pegá dos
cabotades, va fé una genuflexió y se va santiguá, pero la Siñora
Marquesa li va apuntá desde la seua altura inabordable, l´anell,
Régula, l´anell, y entonses, la Régula se va minjá a besos lo
anell pastoral, mentres lo Obispo sonreíe y apartabe la ma
discretamen, y va atravesá les eretes plenes de flos y va entrá a
la Casa Gran, entre les reverénsies dels gorrinés y los gañáns y,
al día siguién, se va selebrá la festa per tot lo alt, y, después
de la seremónia religiosa a la capelleta, lo personal se va ajuntá
a la corralada, a minjá chocolate en migues y ¡viva lo siñoret
Carlos Alberto! 
¡viva la Siñora!
cridáen, pero la Nieves no va pugué estáy perque estáe servín
als invitats a la Casa Gran, y u fée en gran propiedat, que retirabe
los plats bruts en la ma zurda y los renovabe en la dreta, y a la
hora de oferí les fons se reclinabe o belcáe una miqueta per damún
del muscle esquerro del comensal, lo antebrás dret a la esquena,
sonrién, tot en tal garbo y discressió que la Siñora sen va fixá
en ella y li va preguntá a don Pedro, lo Périt, de aón habíe tret
aquella alhaja, y don Pedro, lo Périt, sorprés, la de Paco, lo
Baixet, es, lo guarda, lo secretari de Iván, lo que va está hasta
fa uns mesos a la Raya de lo de Abendújar la menuda, que se ha fet
polla de repén, y la Siñora, ¿la de Régula? y don Pedro, lo
Périt, exactamen, la de la Régula, Purita la va desburrá en cuatre
semanes, la chiqueta es espabilada, y la Siñora no apartáe l´ull
de la Nieves, observabe cada un dels seus moviméns, y, en una de
éstes, li va di a la seua filla, Miriam, ¿ten has fixat en eixa
mosseta? ¡quína planta, quíns modals!, pulínla un poc faría una
bona primera donsella, y la siñoreta Miriam mirabe a la Nieves
disimulán, verdaderamen, la chica no está mal, va di, si acás,
pera lo meu gust, una mica mes de aquí, y se señalabe la pitralera,
pero la Nieves, sofocada, consentrada en la faena, se sentíe
transfigurada per la presénsia del chiquet, lo Carlos Alberto, tan
rubio, tan majo, en lo seu traje blang de marinero, y lo seu rosari
blang y lo seu misalet blang, de manera que, al servíli, li sonreíe
extasiada, com si li sonriguere a un arcángel, y a la nit, en cuan
va arribá a casa, encara que se trobabe tronsada y baldada per lo
ajetreo del día, li va di a Paco, lo Baixet, pare, yo vull fé la
Comunió, pero tan imperativamen, que Paco, lo Baixet, va fótre un
bot, ¿qué dius? y ella, tossuda, que vull fé la Comunió, pare, y
Paco, lo Baixet, se va portá les dos mans a la gorra com si
pretenguere aguantás lo cap, ñaurá que parlá en don Pedro,
chiqueta, y don Pedro, lo Périt, al sentí de boca de Paco, lo
Baixet, la pretensió de la chica, va petá a riure, va ajuntá les
palmes y lo va mirá fixamen als ulls, 
¿en
quína basse, Paco?, a vorem, parla, ¿quína basse té la chiqueta
pera fé la Comunió?; la Comunió no es un capricho, Paco, es un
assunto massa serio com pera péndreu a broma, y Paco, lo Baixet, se
va belcá, si vosté u diu, pero la Nieves se mostrabe caborsuda, no
se resignabe, y en vista de la actitut passiva de don Pedro, lo
Périt, va apelá a doña Purita, siñoreta, hay cumplit catorse añs
y séntigo per aquí dins com unes ansies, y, de primeres, doña
Purita, la va observá en assombro, y, después, va obrí una boca
mol roija, mol retallada,
 
¡quínes ocurrénsies,
chiqueta! ¿no sirá un mosso lo que tú nessessites?, y va soltá
una rissotada y va repetí, ¡quínes ocurrénsies! y, desde
entonses, lo dessich de la Nieves se va pendre a la Casa de dal y la
Casa Gran com un despropósit, y se fée aná com un recurs, y cada
vegada que arribáen invitats del siñoret Iván y la conversa, per
pitos o per flautes, se apagáe o se estiráe massa, doña Purita
señalabe a la Nieves en lo seu dit índice, rosadet, llimpio com una
patena, y exclamabe, pos ahí tenen a la chiqueta, ara li ha pegat
per fé la Comunió, y, al voltán de la gran taula, una exclamassió
de assombro y mirades divertides y un murmullo constán, com un
revol, y al racó, una rissa sofocada, y, tan pronte com ixíe la
chiqueta, lo siñoret Iván, la culpa de tot la té este dichós
Concilio, y algún invitat paráe de minjá y lo mirabe fíxamen, com
interrogánlo, y, entonses, lo siñoret Iván considerabe que teníe
que explicá les idees de esta gen, se obstinen en que se les trato
com a persones y aixó no pot sé, vatros u estáu veén, pero la
culpa no la tenen ells, la culpa la té eixe dichós
Concilio que los
malmet, y en estos casos, y en atres pareguts, doña Purita ajuntáe
los seus ulls negres de rímel, se giráe cap al siñoret Iván y li
rosabe en la punta del seu nas respingón lo lóbulo de la orella, y
lo siñoret Iván se inclinabe damún della y se assomabe
descaradamen al hermós abismo del seu escote y afegíe per di algo,
pera justificá de alguna manera la seua actitut, ¿qué opines tú,
Pura, tú los coneixes? pero don Pedro, lo Périt, casi enfrente, los
observabe sense clucá los ulls, se mossegáe la fina galta, se
descomponíe y, una vegada que se retiraben los invitats, y doña
Purita y ell se trobáen a soles a la Casa de dal, perdíe lo
control, te fiques lo sostén que abulte y te obris l´escote sol
cuan ve ell, pera provocál, ¿o es que creus que me chupo lo dit?
renegáe, y, cada vegada que tornáen de la siudat, del sine o del
teatro, la mateixa copla, antes de baixá del coche ya se sentíen
les seues veus, ¡rabosa, mes que rabosa! pero doña Purita,
canturrejabe sense féli cas, se apeabe del coche y se ficáe a fé
momos y passos de ball a la escalinata, contonejánse, y díe mirán
los seus peuets, si Deu me ha donat estes grássies, no soc yo dingú
pera avergoñím de elles, y don Pedro, lo Périt, la perseguíe, les
galtes colorades, blangs los pabellóns de les orelles, no se trate
de lo que tens, sino de lo que enseñes, que eres tú mes espectácul
que lo espectácul mateix, y venga, y fóli, y ella, doña Purita,
may perdíe la compostura, entrabe al gran ressibidó, les mans a la
sintura, balanseján exageradamen les caderes, sense pará de cantá
y ell, entonses, tancáe de una portada, se arrimabe a la panoplia
plena de armes y agarrabe la surriaca, ¡te vach a enseñá modals a
tú! bramáe, y ella, se plantáe dabán dell, paráe de cantá y lo
mirabe als ulls firme, desafián, yo sé que no te atrevirás,
gallina, pero si algún día me tocares en eixa surriaga, ya pots
aventám un galgo, díe, y tornabe a contonejás después de giráli
la esquena y se encaminabe cap a les habitassións y ell, detrás,
cridabe y tornabe a quirdá, fen brassillades, pero mes que crits
eren los seus udols entretallats, y, en lo momén mes agut de la
crissis, se li esbadocáe la veu, aviáe la surriaca damún de un
moble, y arrencáe a plorá y, entre singlot y singlot, gañoláe,
chales fénme patí, Purita, si fach lo que fach es per lo que te
vull, pero doña Purita tornabe als seus momos y contoneos, ya tenim
esseneta, díe, y, pera distráures, se encarabe en la gran lluna del
armari y se contemplabe en diverses postures, movén lo cap,
despelussánse lo pel y sonriénse cada vegada en mes generosidat
hasta forsá les comisures dels labios, mentres don Pedro, lo Périt,
se desplomabe de morros damún de la bánua del llit, amagabe la cara
entre les mans y se arrencabe a pllorá com una criatura y la Nieves,
que mes o menos habíe sigut testigo de la essena, arreplegáe les
seues coses y tornáe a casa chino chano, y si per casualidat, trobáe
despert a Paco, lo Baixet, li díe, bona la han armada esta nit,
pare, la ha ficat de rabosa per amún, ¿don Pedro? apuntabe,
incrédul, Paco, lo Baixet, don Pedro, díe la Nieves, y Paco, lo
Baixet, se ficáe les dos mans al cap, com pera aguantássel, com si
se ni haguere de aná volán, clucáe los ulls y díe templán la
veu, chiqueta, a tú estos pleitos de la Casa de dal, ni te van ni te
venen, tú allí, sentí, vore y callá, pero al día siguién de una
de estes trifulques, se va selebrá al cortijo la batuda dels Sans,
la mes sonada, y don Pedro, lo Périt, que ere un tiradó discret, no
assertabe una perdiu ni a la punta del nas, y lo siñoret Iván, a la
pantalla de la vora, que acababe de tombá cuatre muixóns de la
mateixa barra, dos per debán y dos per detrás, comentabe
sardónicamen en Paco, lo Baixet, si no u vech, no mu crec, ¿cuán
acabará de adependre este marica? li están entrán y no talle
ploma, ¿ten dones cuenta, Paco? y Paco, lo Baixet, cóm no men hay
de doná cuenta, siñoret Iván, u veu hasta lo cèlio de Tortosa, y
lo siñoret Iván, may va sé un gran matadó, pero erre massa pera
sé normal, algo li passe an este soquet, y Paco, lo Baixet, aixó
no, assó de la cassera es una lotería, avui be y demá mal, ya se
sap, y lo siñoret Iván agarráe una y atra vegada los puns, en
sorprendén velosidat de reflejos, y entre pim-pam y pam-pim,
comentabe en la boca torta, pegada a la culata de la escopeta, una
lotto hasta sert pun, Paco, no mos engañem, que los muixóns que li
están entrán an eixe marica los baixe un en la gorra, y, per la
tarde, al minjá de la Casa Gran, doña Purita va torná a presentás
en lo sostén de abultá, y la generosa balconada y venga a féli
arrumacos al siñoret Iván, sonrisseta va, cluquet va, mentres don
Pedro, lo Périt, se enseníe al racó de la taula sense sabé qué
fé, y se mossegáe les fines galtes per dins, y, tan tremoláe, que
ni assertabe a manejá los cuberts y cuan ella, doña Purita, va
recliná lo cap damún del muscle del siñoret Iván y li va fé una
carantoña y los dos van escomensá a amartelás, don Pedro, lo
Périt, lo home, se va mich incorporá, va eixecá lo bras, va apuntá
en lo dit índice y va bramá tratán de captá la atensió de tots,
¡pos ahí tenen a la chiqueta que ara li ha donat per fé la
Comunió! y a la Nieves, que retirabe lo servissi en eixe momén, se
li va girá l´estómec y li va pujá lo sofoco, pero va sonriure com
va pugué, encara que don Pedro, lo Périt, continuabe señalánla
implacable en lo seu dit acusadó y cridán com un lloco, fora de sí,
mentres los demés sen enríen, ¡que no te se pujo lo pavo,
chiqueta, no vaigues a fé cacharros!, hasta que la siñoreta Miriam
se va compadí de ella, y va tersiá y ¿quín mal faríe en assó? y
don Pedro, lo Périt, mes aplacat, va baixá lo cap y va di en veu
baixeta, movén apenes un costat del bigot, per favó, Miriam, esta
pobre no sap res de res y en cuan al seu pare no té mes alcáns que
un gorrino, ¿quína classe de Comunió pot fé? y la siñoreta
Miriam va estirá lo coll, va alsá lo cap y va di com sorprenguda, y
entre tanta gen, ¿es possible que no ñague dingú capás de
preparála? y mirabe fíxamen a doña Purita, al atre costat de la
taula, pero va sé don Pedro, lo Périt, lo que se va quedá tallat
y, a la nit, ya a la Casa de dal, li va di, com de passada, a la
Nieves, no te haurás enfadat en mí per lo de esta tarde, ¿verdat,
chiqueta? no va sé mes que una broma, pero no pensabe en lo que díe,
perque li parláe a la Nieves, pero sen anáe dret cap a doña Purita
y, al arribá a la seua altura, se li van fé minuts los ulls, se li
van estirá les galtes, li va ficá les mans tremoloses als frágils
muscles despullats y li va di, ¿se pot sabé qué te proposes? pero
doña Purita se li va separá en un movimén desdeñós, va pegá
mija volta y va escomensá en los seus momos y les seues cansonetes y
don Pedro, lo Périt, fora de sí, va agarrá una vegada mes la
surriaca de la panoplia de les armes y la va acassá, ¡aixó sí que
no te u perdono, tros de rabosot!, va cridá, y la seua furia ere
tanta que se li van enganchá les paraules al garganchó, pero als
pocs minuts de entrá a la alcoba, la Nieves, com de costum, lo va
escoltá derrumbás al llit y gemegá sofocadamen contra lo cuixí.

Curta biografía de Braulio Foz.

BRAULIO FOZ. Va estudiá los primés estudis a Calanda, y al 1807 apareix matriculat a la Universidat de Huesca. Allí, com mols atres compañs,...