dijous, 27 d’agost del 2020

Capitol XXXIX. De jactancia o vanagloria.

Capitol XXXIX. De jactancia o vanagloria. 


Vanagloria deuen esquivar en fets e en paraules. Adonchs sor amable guarde e mira tu matexa e not atribuesques res de tot quant es en tu sino peccats e defalliments fuig a jactancia esquiva apetit de vanagloria esquiva studi de vanagloria not loes not vanes no presumesquesres de tu matexa not eleves e no ten puig en alt follament not atribuesques res qui sia be ni perfeccio not gloriejes de la bona obre no siesinflada per lo vent de favor menyspresa les laorsdels homens no vulles attendre quit loani a quit vitupera not enguan la laor nit aterrela vituperacio. Qui no desige la laor no sent la injuria. Les verges quis gloriegen de lurs merits davant los homens no han oli en lurs vaxells car per lo desitg de la vanagloria han perdut lo loguer lo qual merexien haver per nostre Senyor Deu aquells qui amen vanagloria. Tostemps devem mirar lur abhominacioe sutzura e haver dolor per ço com han perduda la bona obreque han feta per la humanal laor. E per ço diu Jhesu-Crist en lo Evangeli dichvos de cert que aytals han perdut lurloguer. Les virtuts dels sants son subiugades a la senyoria del diable per lo studi e desig de vanagloria. Axi com lo rey Ezechies qui abgran jactancia e vanagloria manifesta ses riqueses als caldeuse per ço hoi per paraula del Propheta que les perdria.Lo phariseu qui era vengut al temple per fer oracio per tal perde sos bens com los manifesta ab gran vanagloria. Axi com la aguila (àliga; águila) de les altes e sobiranes pertides devalla a la viandeper semblant forma se acabuçala persona quis glorieia en les coses jusanes(Pallars Sobirà o Subirà, de dal - Jussà, de baix, dessus, de sus, dejus) e terrenals devallant de la gran altitut de bona conversacio per lo desig de vanagloria. Sor molt amada prechte que no posesla tua consciencia en lengua daltri. Loutela lengua stranye e no la tua propia. Loute la bocha daltri no pas la tua. Jutge tu matexa ab ton propi juhi e no pasab juhi de altri. Negu no pot saber be qui es tu axi com tu mateixa si vols be mirar la tuaconsciencia. Sor molt amable en Jhesu-Crist vols quet diguecom poras multiplicar les tues virtuts. Poriestu dir - hoc frare meu aço vull e prechte que mo demostres. - Sor amable si tu vols multiplicar les tues virtuts no les vulles a negu manifestar amagua les tuesvirtuts amagua les tues bones obres e no lasvulles mostrar per vanagloria fuig de esser vista de aço de que deus haver merit cela e amagua les tuesvirtuts manifesta los teus peccats revela los vicis del teu cor amagua les tuesbones obres null temps vulles manifestar davant la gent lo be que diras ni faras manifesta espetxadament les tues males cogitacions car lo peccat manifestat tost es curat e lo crim qui es callat tostes multiplicat y si es amagat de petit es fet molt gran. Lo peccat com se manifesta se aminua e les virtuts crexen en loch amagat e minuen en locpublich. Les virtuts son anichilades e tornades a no res per jactancia e vanagloria e amagantleshumilment se multipliquen. Adonchs honesta sor convertex e gira tostemps a Deu la tua obre el teu consel e tota obre que tu façes demana la ajuda divinal atribuex tot quant be has al do de la divinal gracia no atribuesques res als teus merits no presumesques res de la tua audacia. Cara sor oges que diu Lapostol aquell quis vol glorieiar gloriegse en Jhesu-Crist. Adonchs amable verge la tua laor e la tua gloria sia tostemps en Jhesu-Crist spos teu Amen.

Capitol XXXVIII. De superbia.

Capitol XXXVIII. De superbia


Superbia es rael de tots mals. Hom superbios es abhominable a Deu e als homens. Lom superbios es semblant al diable. Cobejançee superbia son axi un mal que ni la superbia sens cobejançe ni la cobejançe pot esser sens superbia. Lo diable per sa cobeyanse e superbia dixpujarmen he sobre lo cel. Jhesu-Crist diu ab humilitat la mia anima ses humiliada fins a la pols. Lo diable per superbia e cobejançe dix yosare semblant al Altisme. Jhesu-Crist per humilitat es fet obedient fins a la mort. A la derreria lo diable per superbia es acabuçat enlinfern. Jhesu-Crist per humilitat es levat sobre los cels e quina cosa es pecca sino menyspreu de Deu ab lo qual menyspresam sos manaments. Sor molt cara creu a mi que vigilies oracions dejunis almoynes e obres treballoses que han durat lonch temps si fenexenen superbia per no res son jutjades devant Deu. Adonchs amable sor prechte que no estenes les ales de superbia. No leves en alt les plomes de superbia e la raho es aquesta car la superbia ha deposats los angels ha prostats (postrats) e aterratslos poderosos e destrohits los superbiosos. Nostre Senyor Deus contresta als superbiosos e dona la sua gracia als humils. Amonestte esposa de Jhesu-Crist que mes te alegres de la companyia de les serventes de Jhesu-Crist que de la noblesa de ton linatge prechte amable sor que mes te alegres de la compayia de los pobresvergens que de la noblesa de tos parents posat que sienrichs e poderosos la raho es aquesta car Deus no es acceptador de persones. Aquell qui menyspresa lo pobre fa a Deu gran injuria. Aquell qui menyspresa lo pobre se trau scarnde aquell quil ha fet. Amable sor Deus te do per sa merce pregona humiltat e vera caritat Amen.

Curta biografía de Braulio Foz.

BRAULIO FOZ. Va estudiá los primés estudis a Calanda, y al 1807 apareix matriculat a la Universidat de Huesca. Allí, com mols atres compañs,...