dissabte, 20 de gener del 2018

LO TORT Y LA ORONETA

Lo divendres es lo milló día

pa que tos faiga una poesía

este es lo meu regalo

espero que tos agrado.




Oroneta , oreneta, golondrina, chapurriau




Tordo, tort, tord, pájaro, muixó, se minje les olives





Juan Carlos Abella, rabosí



" LO TORT Y LA ORONETA"



Fa tan temps que no plou

que lo monte de sed ne te prou

yo en humildat me pregunto

si tenim que vore en este asunto



acás fem coses que fallem

les fem mal y no u sabem

este món es pa sempre, esta clá

y mai mos s'ha de olvidá



no se com les ameles han acabat

los pobres albres ben mal han quedat

les olives han segut mol menudetes

y a puestos ben arrugadetes



los sembrats no podrán naisse

y si no plou no podrán creisse

les viñes ploren de sed

anguañ de vi, ñaurá poquet



la oroneta al otoño va marchá

y no sap cuan torno qué se trobará

lo primé que fará será buscá lo seu niu

aquell que va fe lo passat estiu



y allí los seus ous pondrá

después de un tems pollets tindrá

pa criá los seus fills tindrá que patí

treballán casi sense dormí



si tots les coses fem bé

eixos pollets volarán tamé

encara que sigue un menut repte

a natros mos lliurarán d'algún insecte



a la primavera lo tort ha marchat

patín per lo món que sa dixat

no sap com u trovará l'añ que bé

ya que ell tornará tamé



encara que se mos minjo les olives

y que alguns caiguen a les rateres

respetem tots al nostre tort

alegremos de que marcho ben gort




Ratera , rateres, trampas, trampas, muixóns, pájaros





la oroneta y lo tort s'han vist pel camí

y lo tort una cosa li ha vullgut dí

a vore quina terra te trobarás

que pugues viure allí aon anirás



los mes interessats som la gen

a vore si ya mos mentalisem

ojalá als nostres fills haigam dixat

la terra igual que l'ham heredat



será señal de normalidat

de que per fi mos ham mentalisat

perque ploure segú que plourá

y al monte la vida rebrotará.



Lo cant de la perdiu



Algún comentari, com este de un mussol :



Se troven un tort y una orineta, ella ve y ell  marche.

Ella li diu, ah tontos, ne veniu mols y ne marcheu pocs.

Ell li conteste, ah putes, ne veniu poques y ne marcheu moltes.






dijous, 18 de gener del 2018

Santantoni

Santantoni

San Antoni, Valjunquera, Fresneda, chapurriau, diablets



Lo atre día Olga Celma, amiga del agüelo “Sebeta” y damún de la Fresneda, veina de la Aldea, se preguntáe per qué alguns, al seu poble, se vestíen de dimonis (diablets) lo día de Santantoni y anáen en vimecs corrén detrás del chiquets y disanli señal a algún. La dona se queisáe que no haguere arrivat la historia que esplicare eises coses.

Lo agüelo ha investigat per ahí y vol intentá contestali, encara que asó no va a misa, sol son opinions del agüelo y se deuen quedá aquí a la nostra paret, a la Aldea, entre la familia.

Te conto:

Antonio va naise a un poble que li dieben Comas (per la part de abais de Egipto), o sigue mol llun de aquí.

De mol chove (vin añs, dels de entonses) va pensá que la seua vida serie milló si fae com lo nostre ermitañ (lo siñó Enrique), va vendre tot lo que tenie y los dinés que va traure los va reparti entre la chen, sobre tot los pobres que ñabíe per allí.

Se va retirá a viure com los ermitañs, al monte, achudan  a uns atres ermitañs que estáen com ell per lo campo. Al mateis tems cuidáe dels animalets que ñabie per lo voltan, los animalets li volien mol.

Conte la leyenda que un día se li va arrimá una jabalina en los seus jabalinets siegos: Ella li miráe demananli achuda. Diuen que ell va curá als menudets y desde entonses ella se va quedá a la seua bora, cuidanlo y defenenlo si se arrimáe algú perillós. Per aisó a les fotografíes apareis en un gorrino a la bora, casi sempre als seus piaus.

En vista de tot lo que fae, ademés de resá, lo dimoni, igual que li va fe a Deu nostre siñó cuan se va retirá a fe dichuni al desiart, lo tentáe y lo provocáe dienli quel seguire a ell que li donarie moltes coses y millo vida.

Antonio li contestáe que estáe mol be com estáe y que no li fáe falta res que ne teníe prau en los animalets y en la vida que portáe, resanli al seu Deu.
(Este podríe se un anteseden dels diablets, mes aván ne dirém un atre.)

La seua fama va corre per lo terreno y va ñaure mols atres ermitañs (lo Enrique, encara no habíe nascut) e inclus chen normal que se li van arrimá perque volien viure com ell. Per aisó se li considere com lo fundadó de la vida en monasterís cristians. De ahí lo nom de Abad. Antonio Abad.

Pero ell volíe está sol en los seus animalets y se va retirá més a dins, al monte Colzim, prop del Mar Roch, completamen sol, bueno en los bichos, eisos nols va disá may. De ahí que se li fare patró dels animals.

Un tems después va torná a la llum pa luchá contra la herejía del Arrianisme. Allí va está en San Jerónimo. Conte la leyenda que lo corv que tots los dies li portáe un pá, al arribá Antonio, desde eise día va escomensá a portals dos pans.Cuan més tart se va morí, Antonio lo va enterrá, achudanli la jabalina, dos leons y més animalets. Per aisó es tamé lo patró dels enterrados.

Conten que va viure hasta los 105 añs y que ell volíe que lo enterraren a on no u sapiere dingú, pero no li van fe cas y los seus osos prime van está a Alejandría y mes tart a un monasteri de Fransa.

La fama que va tindre, perque los seus seguidos se van dedicá a cuidá als malals més graves (leprosos, peste, sarna y aisina) va fe que se creare una Orden de los Caballeros del Hospital de San Antonio (los Hospitalarios, la Orden del Hospital).

Lo 17 de chiné la iglesia selebre la festividat de San Antonio Abad, com se coneis a tots los pobles de España o Santantoni, com se coneis a alguns dels pobles de la nostra tiarra. Ña molta devosió y se li considere com a protectó dels animals. A alguns pobles se posáe la peaña en lo San al mich de la plasa y la chen pasáe, en los animalets, donanli la volta.

Ña pobles que tenen alguna costum espesial eise día, algúns, com la Fresneda, se revestisen de diablets y perseguisen als chiquets, algún mes “animalet” quels atres fa aná lo vimec en masa forsa.

A la nostra tiarra ha pogut influi que al sigle XIV lo obispo de Tortosa va portá la devosió a aquell terreno y de allí, posiblemén, se va estendre a la sona de Valensia y als nostres pobles.

Ña tradisions espesials a mols pobles, per ejemplo a La Alberca (Salamanca), disen un gorrino solt pel poble y se alimente durán tot lo añ, de lo que li van donán los veins, cuan se fa gort lo maten y venen la seua carn, les magres, los embutits y tots los dinés que trauen los donen pa una bona causa.

Com a estes feches se solen matá los gorrinos, per uns atres pobles, fan la “replegá”, anán per los carres dels pobles y de les cases los donen “coses” de la matansa; después fan la subasta y los dinés se entreguen pa alguna nesesidat. Algún poble u done pals quintos pa fe les selebrasions de la festa de éstos.

Ña moltes opinions sobre este san particulá: Uns camins rodechat complétamen per demonis (¿ya te va sonán Olga?), que li fan tota clase de tentasions y martiris (com si fore en los vimecs, eh Olga!), uns atres del animalets, uns atres com a un solitari (¡Enrique!!!!, encara que no diuen res de aigua en foradets), y unes atres com lo flare –Abad- de una Orden de convens.

 FIN.


Diables de La Portellada, l'extrangé

Curta biografía de Braulio Foz.

BRAULIO FOZ. Va estudiá los primés estudis a Calanda, y al 1807 apareix matriculat a la Universidat de Huesca. Allí, com mols atres compañs,...